Annons

Tamron Lens Utility Mobile - ännu en proprietär avtagsväg eller någonting bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
SAR-artikelreferensen är ju rätt positiv till denna mobilapp och dess funktioner men jag ser ju risken i att vi bara får ännu en påbultad företagsspecifik lösning. Jag är inte ens säker på att jag fattar vad den verkligen tillför. Vad tycker ni andra??

TAMRON announces TAMRON Lens Utility Mobile™ for Android™ 1 OS; users can tune lens features in the field via a smartphone - sonyalpharumors

Det är ju inget nytt med proprietära kalibreringslösningar som exv. Sigma haft där man dockat objektivet till en dator med ett kalibreringsprogram. Nu får vi möjligheter att trådlöst programmera om varenda knapp och reglage på objektiven också. För mig krockar ju det rätt hårt med de möjligheter som redan finns att konfigurera åtminstone vissa knappar på objektiven i kameran. Det här tar dock det hela ett steg till och då även trådlöst och helt frigjort från kameran vad jag förstår.

Det finns även en tethering funktion men de tethering-program jag använt - Imaging Edge och Capture One - styr väl främst AF, tid, bländare och ISO, även om C1 ger lite bredare möjligheter än så. Här handlar det istället om själva de övriga reglagen på objektiven om jag fattat detta rätt.

Är det någon här som sett eller använt detta redan som kan upplysa oss kanske?? Som det känns nu så vill jag inte ha några förutfattade meningar om detta men vet faktiskt inte hur jag egentligen ser på detta. Jag känner bara att jag nog inte riktigt har kunskaperna om vitsen med detta rent praktiskt.
 
Senast ändrad:
ANNONS