Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tamron Macro AF90mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Millton

Medlem
Handla precis en Tamron SP AF90 F/2.8 1:1 macro objektiv, montera in den och allt verkar fungera bra, tills jag råka komma åt den innersta ringen, för då balla kameran ur och fick ett meddelande Fee, (att tillägga är att jag har en Nikon D200) ,den står på 32 som standard och råka bli flyttad till 22. jag är en nybörjare så jag vet inte så himla mkt om detta, sökt på internet men inte fått några direkta svar.

en oroad tamronägare

mvh

Kim
 
Millton skrev:
Handla precis en Tamron SP AF90 F/2.8 1:1 macro objektiv, montera in den och allt verkar fungera bra, tills jag råka komma åt den innersta ringen, för då balla kameran ur och fick ett meddelande Fee, (att tillägga är att jag har en Nikon D200) ,den står på 32 som standard och råka bli flyttad till 22. jag är en nybörjare så jag vet inte så himla mkt om detta, sökt på internet men inte fått några direkta svar.

en oroad tamronägare

mvh

Kim

Men lås optiken på minsta bländaren (32) och försök igen.

/K
 
Man använder bländarringen för att ställa bländaren manuellt på äldre Nikonkameror.

På ex D200 ska den stå på bländare
32.

/K
 
Jag har ett sådant objektiv av den äldre modellen, som alltså saknar tillägget Di men jag tror att objektiven är lika för övrigt. Däremot har jag en Pentax så jag vet inte varför din kamera knorrar.

Den innersta ringen styr bländaren. Intill siffran finns ett A skulle jag tro. Vrid ringen så att A kommer mitt för indexet. I det läget styrs bländaren från kameran. För att kunna vrida ringen igen måste du trycka på den lilla knappen intill A.

Siffran 32, liksom de övriga siffrorna på ringen är egentligen en del av ett bråk, egentligen ska det stå 1/32, 1/22 o.s.v. Bråken får man fram genom att dividera brännvidden (i det här fallet 90 mm) med diametern på bländaröppningen. Av den anledningen betyder större siffra på ringen en mindre bländaröppning. Det här kan du studera om du plockar av objektivet och tittar igenom det samtidigt som du vrider på ringen.
 
bildsten skrev:
Jag har ett sådant objektiv av den äldre modellen, som alltså saknar tillägget Di men jag tror att objektiven är lika för övrigt. Däremot har jag en Pentax så jag vet inte varför din kamera knorrar.

Den innersta ringen styr bländaren. Intill siffran finns ett A skulle jag tro. Vrid ringen så att A kommer mitt för indexet. I det läget styrs bländaren från kameran. För att kunna vrida ringen igen måste du trycka på den lilla knappen intill A.

Siffran 32, liksom de övriga siffrorna på ringen är egentligen en del av ett bråk, egentligen ska det stå 1/32, 1/22 o.s.v. Bråken får man fram genom att dividera brännvidden (i det här fallet 90 mm) med diametern på bländaröppningen. Av den anledningen betyder större siffra på ringen en mindre bländaröppning. Det här kan du studera om du plockar av objektivet och tittar igenom det samtidigt som du vrider på ringen.

På Nikon låser man de flesta äldre (ej "G" optik då de saknar bländarring) AF-optik på minsta bländaren. På Tamron 90 så är det f32... Man frigör den låsningen av misstag ibland och i början tar det en stund innan man fattar vad som är fel.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens Foto