Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tamron objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

LOLLO71

Ny medlem
Skulle bli så otroligt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig.

Jag funderar på att köpa ett objektiv till min PENTAX ist DL.

Tamron AF 28-200/3.8-5.6 LD Super II-Macro Pentax KAF

Detta kan jag få för ca 1500:- Nytt. Är det prisvärt, och är det ett ok objektiv för en nybörjare?

Tackar på förhand!

Ett nytt kostar 2850:00 på Cyberphoto. De verkar dock inte ha något till Pentax hemma.

Ett begagnat är alltid begagnat, jag har haft just detta objektiv till min Minolta 800Si och har varit mycket nöjd med objektivet. Bekvämt och har gett mig många bra bilder genom åren.

Jag tappade dock objektivet med kamera och allt i asfalten, för 2 år sedan. Det monterade UV-filtret krossades, men i övrigt så verkade objektivet fungera. I vintras så hoppade dock fokuseringen till och det gick bara att fokusera mellan 8 meter och 30 meter... Det var någon kam i objektivet som hade brustit, troligen p.g.a att det fallit på nosen 1,5 år tidigare.

Vad jag vill säga är att Du alltid tar en risk med ett begagnat objektiv. Mitt objektiv såg ut och kändes som om det var i topsskick (efter att jag satt på ett nytt uv-filter), men hade dock fått sig en rejäl smäll.

Om Du litar på den som säljer objektivet, så gör Du nog en bra affär. Annars så kanske Du skall spara ihop till ett nytt istället.

/Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto