Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

mustanggt

Aktiv medlem
Bättre alternativ

Tycker det är "väldigt" många beg Tamron 150-600 till salu nu, hur kommer det sig, är folk inte nöjda eller säljs dom nu när säsongen är slut?
Troligvis för att det idag finns fler (bättre) alternativ. Även Canon har kommit ut med en ny version av sin 100-400. Tamron är ett billigt objektiv men, enligt mig, inte lika relevant längre. De var dock det första objektivet som gav 600 till den stora massan. Senare version har fått bättre vädertätning och FW vilket iofs fortfarande gör det till ett prisvärt alternativ även om de sista 150-200 mm inte är fullt så skarpa.

Videon nedan är ett bra tips för att hålla det värsta av allt damm och skit objektivet pumpar runt borta. Blir problemet för stort så går det att få rengjort på garantin vilket på ett eller annat sätt gör objektivet ännu mer "prisvärt"

https://www.youtube.com/watch?v=D8nLvaWCN2M

Köper du ett beg så är damm enligt nedan inget att direkt oroa sig för (mitt var värre efter en testrunda på tomten och alla jag känner fick mer eller mindre damm i sina objektiv efter ett tag). Kopior med skit längre ner i kroppen bör du kanske undvika. Tyvärr är det rätt ofta att det samlas smuts bakom första linsgruppen och inte bara under frontlinsen. Ser du hårstrå eller större partiklar en bit ner i kroppen kanske du skall titta på något annat exemplar.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1288344

Jag har själv ägt ett liknande objektiv och eftersom jag använde det utomhus vid några tillfällen i skåne så samlade det på sig en hel del av damm. Jag fick det dock rengjort vid ett flertal tillfällen. Service och garantiärenden hanteras dock riktigt professionellt om det skulle uppstå problem.

Vid torra sommardagar med pollen i luften så är dock mitt tips att stoppa objektivet i en plastpåse eftersom det lätt suger in en massa pollen som klistrar sig fast på sensorn och glasytorna.
 
Senast ändrad:

mustanggt

Aktiv medlem
Min fotohandlare fixade det utan någon som helst kostnad för mig...
Be om "check and clean" samtidigt så förlänger ni livstiden en del. De brukar iofs automatisk rengöra kroppen men eftersom det inte brukar kosta något kan det vara bra att be om det. Bytar de ut hela linsgruppen (den främre) är det dock min erfarenhet att det ibland kan bli lite sämre om man har otur. För att vara på den säkra sidan (om de vill byta ut främre linsgruppen) kan ni skicka in ert hus samtidigt och få objektivet kalibrerat mot ert hus.
 
ANNONS