Annons

tanke på en A2 / A200 alternativt annan creative compact.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan.
Det är såhär att jag har gått i köpfunderingar ett längre tag nu och har kommit fram till följande:

En creative compact (slr style) är ju hemskt bekväm att ha med sig när man är ute och rantar och fotar...

men då är ju frågan.
jag har vissa grundkrav på min utrustning.
1. Optiken är viktig!
2. Upplösningen är viktig (beskärningsmöjligheter m.m.)
3. skärmen är viktig
4. manuella inställningsmöjligheter = viktigt.

Det som slår mig då är att
1. Det finns en compact som är bra optiskt sett (brännvidd i ytterläge och kvalite) och det är en modell från panasonic (DMC-FZ20) men den saknar några mps och lite annat (fjärr bland annat). Byggkvaliten är inte heller den bästa...

2. Kms A2 har bra optik dock bara 200mm brännvidd i ytterläge så den faller bort och detsamma gäller A200... tusan att man inte hade den upplösningen i panasonicen... med den utmärkta bildprocessorn...

=
Finns det någon kamera som håller mot mina krav egentligen?

Typ en A2:a med leicaoptik med en vidvinkelkonverter som tillbehör...
Tacksam för svar.

A2 har brännvidd mellan 7,2 och 50 mm. Den skenbara brännvidsförlägningen jämfört med 135-filmkameran är fyra gånger.

Skärpedjupet vid bl 2,8 och 7,2 mm är avsevärt större än det är på en kamera för 135-film vid 28 mm och bländare 2,8, trots att bilden visar samma utsnitt och tagen från samma position.

Har själv en A2 och är nöjd med den som en kompromiss mellan kompakt och DSLR.

200 mm tele känns fullt tillräckligt för min del. Sällan jag använder det överhuvudtaget. Då är vidvinkel viktigare tycker jag.

Klart jag "hellre" skulle vilja ha en DSLR, t.ex. en 20D, men att utrusta den till motsvarande nivå kostar en hel del pengar.

A2 har några starka punkter:
- Bildstabilisering
- Bra handhavande, d.v.s. i princip allt kan styras direkt med knappar istället för via menyer
- Bra storlek
- Högupplöst elektronisk sökare
- Live histogram
- Många manuella inställningar och möjlighet att lagra egna inställningar som snabbval

Sen finns förstås några nackdelar:
- Brus vid ISO 400/800
- Ibland dålig autofokus vid svagt ljus
- Ibland ofokuserade bilder trots att kameran signalerat fokus OK
- Långsam seriebildstagning och skrivning till minneskort

RolandM skrev:
A2 har brännvidd mellan 7,2 och 50 mm. Den skenbara brännvidsförlägningen jämfört med 135-filmkameran är fyra gånger.

Skärpedjupet vid bl 2,8 och 7,2 mm är avsevärt större än det är på en kamera för 135-film vid 28 mm och bländare 2,8, trots att bilden visar samma utsnitt och tagen från samma position.

Doh! Var detta menat som en gratislektion?
Är fullt medveten om detta och liksom du är jag också medveten om varför (antar att du vet)...

Att skärpedjupet blir längre beror på en sak i detta fall (huvudsak) och det är att bländarens fysiska storlek är så pass liten för att passa A2ans GToptik som ju sitter i denna. Detta till följd av att sensorn är liten vilken leder till just detta.

Förlåt om jag låter stingslig men... vars fick du för dig att skriva detta här?

PS: Bara nyfiken och inte menat som något annat.

erro_67 skrev:
Har själv en A2 och är nöjd med den som en kompromiss mellan kompakt och DSLR.

200 mm tele känns fullt tillräckligt för min del. Sällan jag använder det överhuvudtaget. Då är vidvinkel viktigare tycker jag.

Klart jag "hellre" skulle vilja ha en DSLR, t.ex. en 20D, men att utrusta den till motsvarande nivå kostar en hel del pengar.

A2 har några starka punkter:
- Bildstabilisering
- Bra handhavande, d.v.s. i princip allt kan styras direkt med knappar istället för via menyer
- Bra storlek
- Högupplöst elektronisk sökare
- Live histogram
- Många manuella inställningar och möjlighet att lagra egna inställningar som snabbval

Sen finns förstås några nackdelar:
- Brus vid ISO 400/800
- Ibland dålig autofokus vid svagt ljus
- Ibland ofokuserade bilder trots att kameran signalerat fokus OK
- Långsam seriebildstagning och skrivning till minneskort

Tack för denna vettiga kommentar.
Upplever du att du använder möjligheten att vinkla sökaren ofta?

Men snälla, en elektronisk sökare är INGET plus. Det är hemskt och detta är första gången jag hör någon säga att det är en fördel.

Jimmy Thörne skrev:
Men snälla, en elektronisk sökare är INGET plus. Det är hemskt och detta är första gången jag hör någon säga att det är en fördel.

Ja herregud, så här blir det alltid. OK, A2's EVF är bra, om man jämför med andra EVF'er. Men den är kanske inte bra om man jämför med en vanlig optisk sökare som på DSLR. Men nu lämnade jag kommentarer kring min kamera och det sätt jag upplever den på. Ursäkta att jag inte köpt en DSLR då!

Rangordningslista (helt personligt och endast enlig t mig):
1. DSLR
2. Prosumer, typ A2
3. Kompakt

Edit: är det inte så att en EVF ger möjlighet till live histogram i sökaren, vilket inte är möjligt i en optisk sökare? Eller har jag missuppfattat?

Jimmy Thörne skrev:

Det har många fördelar med elektronisk sökare. Det har också många nackdelar.

Nu skrev ju inte Robert att EVFen var en fördel, utan att det var en fördel att EVFen är högupplöst. Läs om, läs rätt.

På en kamera av den typen (icke-spegelreflex med mer än 150mm tele) är ju EVF enda lösningen. Då är det ju bra om den är högupplöst.

Notera: på min hp850 använde jag den enligt alla så usla EVFen hela tiden och jag saknar den nu när jag bytt till den i övrigt mycket bättre P600an. Självklart får man bättre och mer korrekt bild med spegel, men i övrigt är det en riktigt djävla usel lösning.

Jimmy Thörne skrev:

Har du tittat i A2´s EVF?

EVF som kan visa bilden innan du tar den + all tänkbar information och lite till är självklart vad som kommer att regera i framtiden. Ingen tror väl att A2´s sökare är sista steget i utvecklingen?

Personligen vinklar jag sökaren (EVF´n alltså) ständigt o jämt, kommer ha svårt att avstå från den möjligheten.

Ja, jag har tittat i A2 elektroniska sökare, och det är hemskt om man jämför med en vanlig.

Innan jag köpte min 20D hade jag en C-8080WZ som också hade EVF, och då tyckte jag det var grymt bra. Nu spyr jag dock på det då man har arbetat med en optisk, otrolig skillnad. Ni med A2 kan ju pröva ställa in manuell fokus på er kamera sen pröva på en DSLR så märker ni skillnaden.

Att man inte kan vinkla sökaren på en DSLR gör arbetet lite mer krävande, man ska inte vara så bortskämd! ;)

Nu ska vi inte hårdra så himla mycket. EVF har sina fördelar i TEORIN, inte i praktiken. Att kunna se bilden "live" är riktigt bra, man slipper fotografera, titta på skärm, tillbaka med ögat osv. De EFVer som finns idag är dock inte så himla bra så att de kan mäta sig med en optisk sökare tycker jag.

Men man ska också komma ihåg att de idag är så tillräckligt bra att de knappast är ett hinder för att ta bra bilder!

Jag har funderat lite på det här med optiska sökare... Vore inte det bästa att ha en transparent OLED-skärm (som finns på vissa mp3spelare) över den optiska..? Jag vet att jag suger på att förklara vad jag menar, men på det sätter skulle man kunna få all information som en EVF har att erbjuda samt att man har fördelarna med en optisk sökare

Jimmy Thörne skrev:
Ni med A2 kan ju pröva ställa in manuell fokus på er kamera sen pröva på en DSLR så märker ni skillnaden.

Då förstorar vi upp bilden upp till 8x o finjusterar o räcker inte ljuset till så skickar vi en tacksamhetens tanke till den ingenjör som kompletterade sökaren med ljusförstärkare...

Nä, nån digital systemkamera är inte aktuell förrän de försetts med en rejäl EVF... A2´s är bra men visst kan den bli mycket bättre, men jag föredrar t o m Aettes sökare framför en gammal spegelkonstruktion.

Robert>> nä, jag e mest ute o fotar nuförtiden ;-)

Jest skrev:
Jag har funderat lite på det här med optiska sökare... Vore inte det bästa att ha en transparent OLED-skärm (som finns på vissa mp3spelare) över den optiska..? Jag vet att jag suger på att förklara vad jag menar, men på det sätter skulle man kunna få all information som en EVF har att erbjuda samt att man har fördelarna med en optisk sökare

Jag har för mig att det finns sådana sökare, alltså där man kan överlagra en elektronisk bild över den optiska sökarbilden. Men nackdelen med en sådan lösning är att den inte är helt genomskinlig, utan den stjäl en del ljus vilket gör sökarbilden mörkare.

ANNONS
Götaplatsens Foto