Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappade objektivet i golvet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
För ett par timmarsedan, 10 minuter innan jag skulle sälja grejjerna så rullade ett objektiv ner i golvet, från ca 0.5meter. Fokuseringen tycks inte ha tagit någon större skada, men vrid-zoomen är det värre med. Detta är inget dyrt objektiv, men tillräckligt för att det ska svida för en stackars student - det gäller ett Nikon AF-S 18-70mm, jag har mailat ett par ställen om eventuell service, men fick inget konkret svar på pris innan de stängde.. Jag undrar bara vad detta kan tänkas kosta på ett unigefär, om någon därute råkat vara lika klumpig som mig och råkar sitta på lite uppskattande info :)

För ett par timmarsedan, 10 minuter innan jag skulle sälja grejjerna så rullade ett objektiv ner i golvet, från ca 0.5meter. Fokuseringen tycks inte ha tagit någon större skada, men vrid-zoomen är det värre med. Detta är inget dyrt objektiv, men tillräckligt för att det ska svida för en stackars student - det gäller ett Nikon AF-S 18-70mm, jag har mailat ett par ställen om eventuell service, men fick inget konkret svar på pris innan de stängde.. Jag undrar bara vad detta kan tänkas kosta på ett unigefär, om någon därute råkat vara lika klumpig som mig och råkar sitta på lite uppskattande info :)

stackars dig, risken finns väl att det blir billigare och vettigare att köpa ett annat begagnat, lär ju kosta en 600-700 bara för att få ett kostnadsförslag.

Tyvärr lär det knappast vara värt att lämna in objektivet, då det antagligen kostar lika mycket att laga som att köpa ett begagnat dito. Det blir nog till att bita i det sura äpplet och inse att det är som det är.

Att zoomen pajjat betyder dock inte att gluggen är oanvändbar. Just 18-70 verkar ganska ofta råka ut för zoomproblem även om man behandlat det väl, så att det går åt pipan vid golvtapp är kanske inte så konstigt.

Ta lite testbilder och se om fokus och skärpa verkar okej. Sen kan du ju sätta ut det till högstbjudande. Det är fortfarande ett bra objektiv även om zoomen inte vill riktigt. Jag sålde mitt med zoomen låst till 24 mm för en tusenlapp, om jag minns rätt. Inget fel i övrigt.

Tillägg: Se bara för tusan till att beskriva alla fel ordentligt så ingen stackars sate köper det i tron om att det är fullt fungerande!

Äh, säg ärligt exakt vad som hänt och begär max några hundringar för det. Det besparar dig allt tänkbart huvudbry och är kanske mest ekonomiskt fördelaktigt. Eventuell köpare blir heller inte lurad, men kanske lite besviken. Shit happens...

Jo, det står nu mellan att öppna det själv och ge det en chans, eller bara sätta ut det och sälja det för en betydligt mindre slant alltså.. Jag brukar alltid vilja laga saker innan, men det är kanske inte änns värt att försöka? Jag vet inte hur de ser ut innuti (ännu).

Jo, det står nu mellan att öppna det själv och ge det en chans, eller bara sätta ut det och sälja det för en betydligt mindre slant alltså.. Jag brukar alltid vilja laga saker innan, men det är kanske inte änns värt att försöka? Jag vet inte hur de ser ut innuti (ännu).
Att pilla isär saker är lärorikt och bra, men jag skulle om jag var du räkna med att aldrig få ihop det igen;-) Objektiv, och då särskilt zoomar, kan vara riktigt kluriga i sin uppbyggnad.

Ta mycket bilder när du demonterar så vet du sen hur det skall sitta när du monterar igen. Kanske "bara" några skruvar som lossnat när golvet hoppade upp på objektivet...

...när golvet hoppade upp på objektivet...
Så det är så man ska säga :)

Hmm, nej, jag hade isär objektivet ganska rejält, men det tog stopp när en skruv blev rundad, så jag satte ihop det igen. Jo jag tog endel bilder (med min gamla kompakt), men där visade sig fokus ha hamnat på bordet objektivet stod på, så inte änns dem kunde man gå efter.

Nä usch, vill bara glömma att objektivet pajjade nu, beställde en "ny" kamera på ebay igår istället, vilket jag ändå skulle så nu har jag en D200 på ingång. Så kul när man ska handla sånna här saker, trots att det är modern tid när tekniska saker blir uråldriga innom ett år så går jag o köper grejjer som blev introducerade 5år tidigare, hade önskat att det kunnat bli en D300 istället, men nu är det kamera, eller inte kamera som gäller - studentlivet är hårt :)

Så det är så man ska säga :)

Hmm, nej, jag hade isär objektivet ganska rejält, men det tog stopp när en skruv blev rundad, så jag satte ihop det igen. Jo jag tog endel bilder (med min gamla kompakt), men där visade sig fokus ha hamnat på bordet objektivet stod på, så inte änns dem kunde man gå efter.

Nä usch, vill bara glömma att objektivet pajjade nu, beställde en "ny" kamera på ebay igår istället, vilket jag ändå skulle så nu har jag en D200 på ingång. Så kul när man ska handla sånna här saker, trots att det är modern tid när tekniska saker blir uråldriga innom ett år så går jag o köper grejjer som blev introducerade 5år tidigare, hade önskat att det kunnat bli en D300 istället, men nu är det kamera, eller inte kamera som gäller - studentlivet är hårt :)

Du har otur med ditt bord... kasta ut det först av allt.
Nikon D200 är en bra kamera även om D300 är ett strå vassare!

ANNONS