Annons

Tappar kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Hej alla kunniga.
När jag laddar upp bilder här på fotosidan har de betydligt lägre kontrast än när jag ser dem på min dator. Vad beror det på? Var ska jag börja leta? Min skärm är inte kalibrerad, men jag undrar om det har något med saken att göra? Kan det vara färgrymden som jag arbetar med i Photoshop som inte stämmer med fotosidans?

/ Samuel

Hej alla kunniga.
När jag laddar upp bilder här på fotosidan har de betydligt lägre kontrast än när jag ser dem på min dator. Vad beror det på? Var ska jag börja leta? Min skärm är inte kalibrerad, men jag undrar om det har något med saken att göra? Kan det vara färgrymden som jag arbetar med i Photoshop som inte stämmer med fotosidans?

/ Samuel

Jag konstaterade att mina bilder gör sig bäst på fotosidan efter att ha ändrat till AdobeRGB. /FW

Till att börja med så skall du kalibrera skärmen, annars så ser ju dina bilder konstiga ut för alla andra som har korrekt kalibrerad skärm, och det har väl dom flesta (får man väl hoppas).
För visning på webb så skall bilderna vara inbäddade med färgprofilen SRGB. för att vara säker på det om du inte är hemma på PS, så skall du använda "spara för webb" alternativet när du sparar bilderna, då får du också en möjlighet att justera storleken på bilden i kb, bilderna på FS måste hålla sig under 300kb.

/kent

För dig ja, men för alla andra blir det ju helt galet.

/kent

Jag har kikat på mina bilder på ett antal olika skärmar och tycker det ser bra ut. Kan det bero på att de flesta skärmar är okalibrerade? Ser mina bilder helt galna ut på din skärm? I så fall måste jag gå igenom allt och ändra. Det är ingen enkel fråga det här... /FW

Jag har kikat på mina bilder på ett antal olika skärmar och tycker det ser bra ut. Kan det bero på att de flesta skärmar är okalibrerade? Ser mina bilder helt galna ut på din skärm? I så fall måste jag gå igenom allt och ändra. Det är ingen enkel fråga det här... /FW

Bilder som skall visas på internet skall ha färgprofilen Srgb, annars så visas dom inte korrekt, sen klarar inte alla visningsprogram på datorn att visa bilder korrekt i AdobeRGB heller, AdobeRGB är en färgprofil som man använder till utskrift på papper.
Jag sitter själv på jobbet framför en okalibrerad skärm för tillfället, på den ser dina bilder inte konstiga ut, därimot ser mina egna förjävliga ut jämfört med hur dom ser ut hemma på min kalibrerade skärm, alldeles för mycket färgmättnad och kontrast.
Så hur bilder uppfattas här på FS beror ju helt på vilken skärm man ser dom på.

/kent

Senast ändrad:
Jag kollade igenom dina bilder och alla jag tittade på ser bleka och lite färglösa ut (typ precis så som bilder i Adobe RGB gör i ett program som inte kan färghantera). I den biten har Kent rätt, bilderna skall vara i sRGB i alla program som inte kan färghantera, på internet, i Windows egna bild program osv).

Men annars så gör INTE bilden till sRGB på det sätt som kent säger, med ”spara för web”, för det enda ”spara för web” gör är att tabort färgprogfilen ur bilden för att göra den lite mindre (den blir pytte lite mindre utan färgprofil).
Man måste måste göra om bilden till sRGB redan innan man väljer ”spara för web” (annars är bilden fortfarande Adobe RGB, bara att informationen att den är Adobe RGB tasbort, och på allas skärmar ser bilden apa ut).

När man är klar med bilden i Photoshop så väljer man (i engelska versionen, säkert samma i svenska) EDIT – CONVERT TO PROFILE – DESTINATION PROFILE - sRGB – OK.

Sen kör man ”spara för web”.

Tycker man detta känns svårt/krångligt/jobbigt är det nog bättre att ta sina bilder i sRGB i kameran och låta de förbli de igenom hela processen och aldrig ha dom i Adobe RGB.

Lycka till!

Frode: gör om dina bilder till sRGB.
Om du har bilderna i Adobe RGB så titta bara på dom i program som du vet kan färghantera, typ Photoshop, nyare versioner av ACDSee (men då måste du klicka igång färghantering först) osv. Inga av Windows egna program kan färghantera och Adobe RGB bilder ser tritsa ut.

Tänk på att ställa in Photoshop på att ”working Space” är Abobe RGB (gör det i color settings) och att det skall varna om en bild är annan profil (bara så att man är vaken på det).

Det är ingen svår fråga, der skall vara så som jag skriver här.
Adobe RGB är för om bilder skall gå till tryck (inte printas till fotopapper på fotobutiken, då skall det vara sRGB).

/Magnus

Se där, då lärde man sig något nytt, jag var övertygad om att bilden konverterades automatiskt till Srgb när man sparar för webb, själv använder jag inte den funktionen, jag har PS inställt för AdobeRGB och konverterar om alla bilder för datorbruk till Srgb innan jag slutligen sparar dom i Jpg.
Crimson rekomenderar att man skall konvertera bilderna till AdobeRGB i allafall, och jag har alltid sänt dom dit med den färgprofilen, och det har alltid blivit perfekt.

/kent

Senast ändrad:
Tack för lektionen Magnus, det är bara att sätta igång. Skall verkligen bli kul att se om det gör stor skillnad. /FW

Men annars så gör INTE bilden till sRGB på det sätt som kent säger, med ”spara för web”, för det enda ”spara för web” gör är att tabort färgprogfilen ur bilden för att göra den lite mindre (den blir pytte lite mindre utan färgprofil).
Man måste måste göra om bilden till sRGB redan innan man väljer ”spara för web” (annars är bilden fortfarande Adobe RGB, bara att informationen att den är Adobe RGB tasbort, och på allas skärmar ser bilden apa ut).

Beror på vilken version av Photoshop du har. Både i CS3 och CS4 kan du ställa in så att du gör denna konvertering i Spara för webb-dialogrutan. Du kan också välja om du vill ha kvar profilen eller inte. Numera brukar jag rekommendera att man har kvar den eftersom både Safari och Firefox kan utnyttja profilinformationen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto