Annons

Tar riktiga fotografer semesterbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Du som är yrkesfotograf eller erkänt duktig amatörfotograf, tar du bilder på semestern? Blir dom bra?

Jag har visserligen nått över stadiet där bilderna är suddiga, och familjen bara är en prick framför Eiffeltornet, men hur tusan gör man för att semesterbilderna ska bli en anings intressanta samtidigt som de dokumenterar besväret med tågbiljetterna och det fina hotellrummet?

Ni kanske struntar i kameran på semestern helt och hållet? Ibland känns det som ett tvång att ta bilder på semestern. Det ska ju helst vara fina bilder också. Det kanske vore bättre att låta bli...

"Nu tusan har jag tagit 2000 bilder i Frankrike; det vore väl j-n om det inte blev några bra!" Nej, de blir inte bättre fär det...

Per.

Det finns tre varianter.

- Proffs som inte plåtar privat. De låter ofta fru/man/sambo stå för det.

- De som plåtar för att komma ihåg utan några kvalitetsambitioner.

- De som anstränger sig för att ta bra bilder under semestern och även väljer semesterort för att det ska bli bra bilder.

Jag tillhör nog den sista kategorin. Jag fotograferar min vardag och min semester och försöker få bra bilder. Sen tar jag minnesbilder också. Numer mest med mobilen.

Vad man plåtar på semestern är också en fråga. Jag är inte så intresserad av att dokumentera eller få till snygga bilder. Jag vill ha bra bilder helt enkelt. En del fotografer använder semestern för att ta bilder till sin bildbyrå. Då får familjen agera modeller.

Jag skulle påstå att jag är i kategori tre. Tyvärr inte proffs, men duktig amatörfotograf skulle jag vilja räkna mig till. Jag väljer gärna resmål utifrån om det finns något fint att fota där. Sedan åker blixten och reflexskärmen fram för att lätta upp skuggor och jag hukar mig eller ställer mig på något för att få bättre bilder.

Att det bara blir 100 bilder om dagen då jag är på semester är inte något som jag tänker på så mycket... inte förrän jag kommer hem och ska sortera alla raw-filer. :)

Är nog nummer 3 som gäller för mig oxå. Jag kan inte ta en bild utan att förska gör mitt bästa för att den ska bli bra. Bara knäppa av utan tanke är inget som ger mig något, det ska finnas en tanke bakom alla biler.

Var nyligen på semester på västkusten med familjen och bode på hotell i Mölndal då skulle sonen bara ta en vända och titta lite som han sa. Vi hade rum på plan 5 mot mittgången som är en stor innergård och nyfiken tittade jag ut genom fönstret för att se vad sonen gjorde... Jo han skulle till "repan" och tjyvköpa lite såg jag och intill fönstret stod kameran med 700mm monterat som jag nyss tagit in från bilen. Så det var bara att ta upp kameran och känna sig som en äkta paparazzi och ta en bild. Han hade inte gjort något speciellt när han kom tillbax;)

Men det blev ett gott skratt när han fick se bilden. Alla bilder behöver inte vara bra, men den glade familjen...

Bilagor

• 10.jpg
    10.jpg
    13.4 KB · Visningar: 863
En pinsam fotopappa kan paja vilken semester som helst. Tänk på det! ;)

Naturligtvis beroende på situation, men ibland tycker jag faktiskt det kan vara lite otrevligt med någon som går ifrån, lämnar gemenskapen, för att ställa sig utanför och börja leta vinklar.

Vissa stunder ska delas, inte dokumenteras.

EDIT: åh vad jag inte svarade på trådskaparens fråga, utan gick lite OT. Det var iallafall min association till foto + semester (+familj). Go on, talk amongst yourselves.

Jag har jättesvårt att ta kort som är "mingslösa". Jag kommer ångra mig jättemycket när barnen är gamla och ibland tvingar jag mig att bara ta kort för att det kan vara roligt att titta på sen.

Men jag har inte foto som hobby för att skapa minnen utan jag vill skapa något. Och då kan jag inte skapa något när mina barn står i glasskön, eller sitter på en tandemcykel eller liknande.

Hoppas jag kan ändra mig, för jag kommer ångra mig sen...

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Jag har jättesvårt att ta kort som är "mingslösa". Jag kommer ångra mig jättemycket när barnen är gamla och ibland tvingar jag mig att bara ta kort för att det kan vara roligt att titta på sen.

Men jag har inte foto som hobby för att skapa minnen utan jag vill skapa något. Och då kan jag inte skapa något när mina barn står i glasskön, eller sitter på en tandemcykel eller liknande.

Hoppas jag kan ändra mig, för jag kommer ångra mig sen...

/ Marcus
Om du med "mingslösa" menar meningslösa undrar jag hur din definition av mening ser ut. Hur kan en minnesbild som kommer att glädja dina barn vara meningslös?

tormig skrev:
Om du med "mingslösa" menar meningslösa undrar jag hur din definition av mening ser ut. Hur kan en minnesbild som kommer att glädja dina barn vara meningslös?

Ja, jag menar meningslösa, men jag satte det inom citations-tecken.
Vad jag menar är vanliga semesterbilder där tex ungarna sitter på en gunghäst, eller cyklar och äter glass.

Jag menar mest att jag tar inte kort för att ha de som minnesbilder och det är det jag tycker synd om mig och mina barn. Men jag har jättesvårt att bara ta kort just för att ha det som minne.

Men mina barn kommer väl bara ha en massa ickeleende bilder när de växer upp och inga när de blåser ut ljusen :)

/ Marcus

froderberg skrev:
Det finns tre varianter.

- Proffs som inte plåtar privat. De låter ofta fru/man/sambo stå för det.

- De som plåtar för att komma ihåg utan några kvalitetsambitioner.

- De som anstränger sig för att ta bra bilder under semestern och även väljer semesterort för att det ska bli bra bilder.

Jag tillhör nog den sista kategorin. Jag fotograferar min vardag och min semester och försöker få bra bilder. Sen tar jag minnesbilder också. Numer mest med mobilen.

Vad man plåtar på semestern är också en fråga. Jag är inte så intresserad av att dokumentera eller få till snygga bilder. Jag vill ha bra bilder helt enkelt. En del fotografer använder semestern för att ta bilder till sin bildbyrå. Då får familjen agera modeller.

Är det inte så enkelt, som att ett så kallat "proffs" också är människa.
Så jag tror det finns betydligt fler än tre sorter...
Jag själv är då av den sorten som är noggran när jag har inspiration, ibland skjuter jag bara av för att minnas och ofta skiter jag fullständigt i att ta med någon kamera.

Så i sann konstnär/surfar anda väntar man in en våg av inspiration.

Jag fotograferar nog lika mycket under vardagen som när det är semester. Tar några bilder varje dag nu när jag är pappaledig. På jobbet är allt mer lika varje dag och då blir det inte lika ofta som jag plåtar.

Däremot vill jag inte plåta på fester. Då vill jag festa.

Det jag uppskattar mest av min pappas bilder från min barndom är alla vanliga situationsbilder från vardagen. Inte semestrar och fester.

Jag plåtar på semestern och annars också. Älskar att få situationsbilder på mina ungar och annat som jag gillar, vill också ta minnesbilder och försöka fånga vackra miljöer.

Men jag går inte omkring med kameran på magen hela tiden utan tar med den vid några tillfällen bara.

Kan inte plåta med mobilkamera eller ens kompaktkamera, har jag inte en "riktig" kamera tycker jag inte det är roligt att plåta alls.

Jag har med min 20D och en långzoom när jag ska packa lätt, blixten får oftast hänga med också. Är det bilresa tar jag med mer prylar samt stativ, då händer det att jag ger mig av från familjen en stund enkom för att fota. Det är vid sådana tillfällen jag i smyg leker naturfotograf och i stort sett alltid besviken på resultatet. Jag fotar nästan uteslutande människor annars.

Kan inte påstå att bilderna jag tar är genomtänkta eller avsedda att vara vackra, men ändå blir det skillnad mot dom bilder som den utan fotointresse tar. Viss hänsyn till komposition och situation infinner sig automatiskt.

Liksom Magnus blandar jag inte alkohol och foto, är det fest så är det vad jag ägnar mig åt. Fotar jag en fest vilket händer så festar jag inte själv.

Vardagsbilder är alltid gångbara, oavsett vem som tar dem, och jag tar dem gärna! Såväl på vardagen som på semestern. Spelar ingen roll, kameran är alltid med ändå ;)
U

ANNONS
Götaplatsens Foto