Annons

"Tavla exkl ram" - motsägelsefullt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Min sida börjar ta lite form nu på:

http://sebastianfoto.se/

Dock kvarstår ett litet formuleringsproblem.
Bilderna säljs ju för att ramas in och hängas på väggen, och därför talar jag på sidan gärna om "tavlor". Dock säljer jag ju inte inkl ram, utan istället helt färdigmonterade på isolatorkartong med passepartout fastsatt framför.

Kan jag använda mig av ordvalet "tavlor" när jag säljer bilderna såhär?
Tavla låter ju bättre än bild, och det framgår ju tydligt då att dom säljs just för att hängas som tavlor på väggen.

Som det är nu har jag ändrat så det står "tavlor" på en del ställen, men där det mer specifikt handlar om beställningar osv så skriver jag "bilderna".

Kommentarer?

Jag hade nog valt att inte benämna bilderna som tavlor så länge som de inte säljs monterade och klara att hänga upp på väggen. Kunden köper en bild, om han sedan väljer att hänga den på väggen eller använda den som tallriksunderlägg, det är upp till kunden :)

Min personliga åsikt i frågan...

Jag skulle ju kanske kunna kompromissa lite.
Ha kvar första meningen på framsidan, "Här kan ni på ett enkelt sätt beskåda min fotokonst, samt även beställa en tavla av er favoritbild."

Men sedan på resten av sidan byta ut tavla överallt och ersätta med bild.

Vill gärna ha tavla högst upp iallafall, så att alla direkt förstår att det är bilder till salu för hängning på vägg, inte elektroniska bilder som skrivbordsbakgrund eller vykort eller whatever.

Varfor inte skriva "Här kan ni på ett enkelt sätt beskåda min fotokonst, samt även beställa er favoritbild helt färdigmonterad på isolatorkartong med passepartout for enkel inramning."

Mats//MWPhoto

Sebastianr skrev:
Jag skulle ju kanske kunna kompromissa lite.
Ha kvar första meningen på framsidan, "Här kan ni på ett enkelt sätt beskåda min fotokonst, samt även beställa en tavla av er favoritbild."

Men sedan på resten av sidan byta ut tavla överallt och ersätta med bild.

Vill gärna ha tavla högst upp iallafall, så att alla direkt förstår att det är bilder till salu för hängning på vägg, inte elektroniska bilder som skrivbordsbakgrund eller vykort eller whatever.

MWPhoto skrev:
Varfor inte skriva "Här kan ni på ett enkelt sätt beskåda min fotokonst, samt även beställa er favoritbild helt färdigmonterad på isolatorkartong med passepartout for enkel inramning."

Mats//MWPhoto
Tja, iofs, men det är lite längre och omständigare, och vissa besökare kanske tom blir lite konfunderade/bortskrämda av det ;)

Hej!

Min spontana reaktion är att du blandar ihop begreppen :)

En tavla är för mig en målning (olja, akvarell etc.)
Det du erbjuder är fotografier monterade i passepartout.

Tycker
Christian
uppväxt i ett konstnärshem

Tavla utan ram är ingen tavla.

Varför inte sälja med billig ram? vill de byta så får de väl göra det.

En tavla kan vara gjord av alla möjliga sätt, akvarell, olje, foto, dvs allt som kan ramas in och hänga på väggen.

Ett konstverk som tex en fastklistrad penna kan även den ramas in och kallas för tavla.

Men ett foto utan ram är fortfarande "bara" ett foto.
Samma sak gäller ju för en kvarellmålning. Utan något att fästa ex canvaspappret så förblir den "endast" en målning.'
'
/Stefan

Rommel skrev:
Tavla utan ram är ingen tavla.

Varför inte sälja med billig ram? vill de byta så får de väl göra det.

En tavla kan vara gjord av alla möjliga sätt, akvarell, olje, foto, dvs allt som kan ramas in och hänga på väggen.

Ett konstverk som tex en fastklistrad penna kan även den ramas in och kallas för tavla.

Men ett foto utan ram är fortfarande "bara" ett foto.
Samma sak gäller ju för en kvarellmålning. Utan något att fästa ex canvaspappret så förblir den "endast" en målning.'
'
/Stefan
Svårt att skicka 40x50 format med glasfönster. Bättre för kunden att få välja ram helt fritt också. 40x50 samt 21x29.7 är standardmått som blir lätt att hitta...billigt också.

Hmmm....jag har iallafall ändrat nu överallt så det står "bilder", förutom just överst på förstasidan där jag talar om tavlor, för att folk snabbt ska få intrycket att det är vägg-konst det handlar om och inte elektroniska bilder som säljs eller små vykort eller liknande.

ANNONS
Götaplatsens Foto