Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tealias bredband utsatt för överbelastningsattack

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vid 22-tiden igår 18/12 så dog vårt Telia Bredband.


Först trodde jag att mitt fibermodem ruttnat men så var det inte. Idag kollade jag upp via Telia på nätet via mitt trådlösa Telenor och fortfarande jobbar de på problemet vid 13-tiden idag måndag 19:e. De drabbades av en s.k. överbelastningsattack vid

Jag vet inte om Telias trådlösa funkar men Telenor funkar och det funkar fortfarande fint om man använder en telefon som WIFI-hot spot.

Det här fick mig att inse att det kanske inte är så dumt att inte ha all kommunikation via en operatör.
 

pdahlen

Aktiv medlem
MittTelia mobila bredband har fungerat. Visst kan det vara bra med lite backup, har också mobilt bredband från Tre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja det är gott att ha redundans.
själv sitter jag i kåk med fast infrastruktur från både Tele2 och Telenor.
När Tele2 oförhappandes sluta funger strax innan ett viktigt möte (jobbade jag hemma) tog jag mobilen och kollade driftstatus. Japp känt problem. Oklar åtgärdstid. Så jag ringde Telenor och beställde tjänst från dem. Mötet räddat.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Vid 22-tiden igår 18/12 så dog vårt Telia Bredband.


Först trodde jag att mitt fibermodem ruttnat men så var det inte. Idag kollade jag upp via Telia på nätet via mitt trådlösa Telenor och fortfarande jobbar de på problemet vid 13-tiden idag måndag 19:e. De drabbades av en s.k. överbelastningsattack vid

Jag vet inte om Telias trådlösa funkar men Telenor funkar och det funkar fortfarande fint om man använder en telefon som WIFI-hot spot.

Det här fick mig att inse att det kanske inte är så dumt att inte ha all kommunikation via en operatör.
De berättade åtminstone att de drabbats, det är ju inte alla organisationer som är transparenta med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är gott att ha redundans.
själv sitter jag i kåk med fast infrastruktur från både Tele2 och Telenor.
När Tele2 oförhappandes sluta funger strax innan ett viktigt möte (jobbade jag hemma) tog jag mobilen och kollade driftstatus. Japp känt problem. Oklar åtgärdstid. Så jag ringde Telenor och beställde tjänst från dem. Mötet räddat.
De meddelade på nätet vid min felsökning via deras felsökningstjänst att det skulle ta till ikväll att fixa det och när vi kom hem ikväll så fick jag igång det igen. Internet har dock varit nere i nära två hela dagar här ute och det är ju rätt allvarligt.

Har haft strul med Telenor där vi har telefonin men trots att jag varit skitförbannad på dem så hade jag turligt nog inte hunnit byta även telefonin till Telia. Nu ser jag trots allt en poäng i att ha bredbandet och tele i olika bolag. Det har ju funkat bra med WIFI-hotspot i en telefon, även om man tvingas styra om Chromecast, TV och en del annat men alla är ju inte bekväma med det så jag vet att en del av våra äldre grannar inte har kunnat vare sig se på TV eller använda datorer och det är ju rätt allvarligt för de som är sjukliga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De meddelade på nätet vid min felsökning via deras felsökningstjänst att det skulle ta till ikväll att fixa det och när vi kom hem ikväll så fick jag igång det igen. Internet har dock varit nere i nära två hela dagar här ute och det är ju rätt allvarligt.

Har haft strul med Telenor där vi har telefonin men trots att jag varit skitförbannad på dem så hade jag turligt nog inte hunnit byta även telefonin till Telia. Nu ser jag trots allt en poäng i att ha bredbandet och tele i olika bolag. Det har ju funkat bra med WIFI-hotspot i en telefon, även om man tvingas styra om Chromecast, TV och en del annat men alla är ju inte bekväma med det så jag vet att en del av våra äldre grannar inte har kunnat vare sig se på TV eller använda datorer och det är ju rätt allvarligt för de som är sjukliga.
På landet har jag redundans med ett 4G-modem som failover ifall fibern ligger nere. Routern från Ubiquiti växlar automatiskt.
Behöver aldrig göra om något i lokala hemmanätet. Det bara tuffar på.
Har egentligen samma uppsättning hemma för de två fasta anslutningarna. Men vid något tillfälle sa jag upp Telenor för att den kostade 400 i månaden. För närvarande har jag alltså full redundans även hemma. Om Telenor går ner växlar routern obemärkt till Tele2. (Obemärkt gäller nog inte om jag är uppkopplad mot jobbet med VPN, men nästan)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På landet har jag redundans med ett 4G-modem som failover ifall fibern ligger nere. Routern från Ubiquiti växlar automatiskt.
Behöver aldrig göra om något i lokala hemmanätet. Det bara tuffar på.
Har egentligen samma uppsättning hemma för de två fasta anslutningarna. Men vid något tillfälle sa jag upp Telenor för att den kostade 400 i månaden. För närvarande har jag alltså full redundans även hemma. Om Telenor går ner växlar routern obemärkt till Tele2. (Obemärkt gäller nog inte om jag är uppkopplad mot jobbet med VPN, men nästan)
Smart! Jag tror det kan vara en billig försäkring. Om man inte har redundans så kan man ju inte ens ta reda på vad som är fel i värsta fall. Det har ju inte sagts så där jättemycket i "finmedia" direkt.
 

EJM68

Aktiv medlem
Att kalla en mobiltelefon eller mobilanslutning som redundant till en fiberanslutning tycker jag är att tänja för mycket på begreppet.

Inom telecom/IT brukar begreppet redundans avse reservkomponent/system/tjänst av lika prestanda med automatisk omkoppling vid problem för att ge minimalt driftavbrott.

En router med två internetanslutningar brukar inte anses vara redundant pga ”single point of failure”.

Backup eller alternativ anslutning tycker jag är bättre benämningar på de lösningar som nämnts i tråden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att kalla en mobiltelefon eller mobilanslutning som redundant till en fiberanslutning tycker jag är att tänja för mycket på begreppet.

Inom telecom/IT brukar begreppet redundans avse reservkomponent/system/tjänst av lika prestanda med automatisk omkoppling vid problem för att ge minimalt driftavbrott.

En router med två internetanslutningar brukar inte anses vara redundant pga ”single point of failure”.

Backup eller alternativ anslutning tycker jag är bättre benämningar på de lösningar som nämnts i tråden.
Ja det kan jag hålla med om om vi nu talar om företagsförhållanden men för en vanlig människa så är trådlöst bredband ett väldigt bra redundansalternativ beroende på var man bor.

Om man som jag refererar till hur det funkar i Stockholms Skärgård så är mobiltelefonin och mobilt bredband enormt viktigt. När jag bodde i centrala Vaxholm hade jag minst 80 Mbit på Hamngatan och på Skogsö mitt emot Tynningömasten har jag mätt upp hela 130 Mbit/sek och jag har ofta tyckt att mitt trådlösa på Skogsö varit stabilare än det Telenor bredband vi hade på Hamngatan. I skärgården kan mottagningen vara helt fantastisk därför att vi inte har något som stör signalerna som i tätbebyggelse.

Det är galet mycket bättre än de failover-lösningar man hade längre tillbaka även på större företag och då menar jag börsnoterade sådana i miljardbusiness.

Det har hänt väldigt mycket med mobilt bredbands prestanda över tid.

Nu när Telias bredband försvann, så har vi faktiskt inte upplevt några problem alls med att köra med min telefon som WIFI-hotspot som vi kopplat allt annat mot temporärt. Det funkar väldigt bra och har inte inneburit några som helst inskränkningar i vårt normala Internet-användande men villkoret för att det ska funka uthålligt är att man som vi har ett familjeabonnemang hos Telenor med obegränsad Internet-användning. Det är snarare det än något annat folk behöver ta höjd för om de vill säkra alternativ till bredbandet om detta går ned.

Inte ens under Internets barndom hade alltså detta börsnoterade stora distributionsföretag exakt samma prestanda i sin redundanslösning som i dess ordinarie uppkoppling av rena kostnadsskäl.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att kalla en mobiltelefon eller mobilanslutning som redundant till en fiberanslutning tycker jag är att tänja för mycket på begreppet.

Inom telecom/IT brukar begreppet redundans avse reservkomponent/system/tjänst av lika prestanda med automatisk omkoppling vid problem för att ge minimalt driftavbrott.

En router med två internetanslutningar brukar inte anses vara redundant pga ”single point of failure”.

Backup eller alternativ anslutning tycker jag är bättre benämningar på de lösningar som nämnts i tråden.
Så länge som mitt 4G-modem ger fullt tillräcklig bandbredd för familjens behov duger den som redundant anslutning. Att inte hela systemet är redundant gör mig inget. Det hade sett rätt knäppt ut med dubbla tv-apparater, dubbla stereoanläggningar, dubbla datorer i varje rum och två mobiltelefoner i varje ficka bara för att kunna kalla det redundant.

Systemet hemma kan jag hantera, det är uppkopplingen jag inte kan påverka och behöver en redundans av. Eller en reserv, om det är ett bättre ord. Vad det kallas spelar mig ganska liten roll. Funkar bra gör det, och hanterar även kortare avbrott som tidvis har varit ganska vanliga.
 

ArneB

Aktiv medlem
Så länge som mitt 4G-modem ger fullt tillräcklig bandbredd för familjens behov duger den som redundant anslutning. Att inte hela systemet är redundant gör mig inget. Det hade sett rätt knäppt ut med dubbla tv-apparater, dubbla stereoanläggningar, dubbla datorer i varje rum och två mobiltelefoner i varje ficka bara för att kunna kalla det redundant.

Systemet hemma kan jag hantera, det är uppkopplingen jag inte kan påverka och behöver en redundans av. Eller en reserv, om det är ett bättre ord. Vad det kallas spelar mig ganska liten roll. Funkar bra gör det, och hanterar även kortare avbrott som tidvis har varit ganska vanliga.
Jobbigt och dyrt att ha ett identiskt hus nära för att ha total redundans. :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag bor några hundra meter från närmaste fiber så jag kör bara med 4G. När jag bytte till en utomhusrouter (som också kan köra 5G) gick jag från 120 Mbit till närmare 300 Mbit.

Om jag inte vore höjdrädd skulle jag kunna montera routern på taket och förmodligen få 5G (på marken får jag det om jag går ungefär 100 från huset) och komma upp i minst dubbla bandbredden.

Visst vore det kul med fiber, men inget jag behöver…

Bara lite mer för intresseklubben att anteckna 😂
 

PMD

Aktiv medlem
Livet ute i spenaten:

När kopparledningen stängdes av här (och därmed också ADSL) gick vi över till "fast bredband via mobilnätet", dvs en riktantenn utomhus som pekar mot den mobilmast som ligger längst bort(!) av de tre närmaste. Riktantennen är lite skymd av en del av vårt hus, men installatören fick inte klättra på taket för att montera riktantennen på den f.d. TV-antennstolpen högst upp.

Prestanda är dock klart bättre än ADSL så vi är oftast inte alltför missnöjda. Det händer dock att "vår" mobilmast blir överbelastad med ytterst dålig prestanda som följd. När det var VM i Sportboll häromveckan gick det väldigt segt.

Fibern lyser med sin frånvaro flera år efter beställning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jobbigt och dyrt att ha ett identiskt hus nära för att ha total redundans. :)
När jag hade mitt hus på Skogsö kvar så såg jag verkligen det som en verklig backup om saker helt skulle skita sig på allvar. Väldigt många äldre flyttade ju precis som vi ut till sina skärgårdsställen under pandemin "permanent" under dessa år. Även om jag alltid tyckt fritidshusliv är överreklamerat och verkligen jobbigt - inte minst i skärgården, så är det en fantastisk möjlighet för de som har det om det verkligen skulle krisa. Där kan man odla mat och fiska och få lite bra tillskott och ved finns det också och många har aldrig värmt sina hus med något annat.

Det var också en bra redundans för att slippa de ca en miljon besökare som Vaxholm tar emot på ett år och då nästan uteslutande på sommaren. Då flyr de bofasta som har en möjlighet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Livet ute i spenaten:

När kopparledningen stängdes av här (och därmed också ADSL) gick vi över till "fast bredband via mobilnätet", dvs en riktantenn utomhus som pekar mot den mobilmast som ligger längst bort(!) av de tre närmaste. Riktantennen är lite skymd av en del av vårt hus, men installatören fick inte klättra på taket för att montera riktantennen på den f.d. TV-antennstolpen högst upp.

Prestanda är dock klart bättre än ADSL så vi är oftast inte alltför missnöjda. Det händer dock att "vår" mobilmast blir överbelastad med ytterst dålig prestanda som följd. När det var VM i Sportboll häromveckan gick det väldigt segt.

Fibern lyser med sin frånvaro flera år efter beställning.
Det tog fem år för leverantörerna att dra fiber på Skogsö. Det var andra försöket då det första havererade efter tre år. Nu tror jag de kommer några år för sent för nu har väldigt många utom de få som ligger i signalskugga bakom några berg, fattat att det mobila räcker bra. Även många mitt inne på ön har förvånansvärt bra mottagning. Generellt är det de på östra sidan av öarna som har det svårast med mottagningen då masterna ju ofta står på fastlandet eller de större öarna. Jag hade ca 50 Mbit idealt och runt 30 i svackorna och det räckte bra om man har familjeabonnemang med obegränsad surf. Då kör man ju ändå alla mobiler utan WIFI ändå.

Man behöver inte mer än 5 Mbit för HD-film och runt 20 för 4K så det är sällan problem.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Jag förstår att det kan vara svårt att vara utan bredbandet, men det kan faktiskt också ha sina fördelar att ofrivilligt vara utan. Man kan göra något annat, exempelvis fotografera, läsa en bra bok eller umgås med sina medmänniskor på ett analogt sätt.
 
ANNONS