Annons

Tele för 2500 :-

Produkter
(logga in för att koppla)

fotofotografen

Aktiv medlem
Har länge velat ha ett hyfsat tele till mina Canon EOS.

Nu har jag chansen att köpa polarens
EF100-300 f/4,5-5,6 USM för 2500:-
Nypris på Scandinavian Photo är visst 4495:-
Objektivet är i fint skick.

Är det någon som har erfarenhet, eller vet något om denna optik.
Förstår att det kanske inte är Canons värstingoptik, men vill väl inte ha sämsta skiten heller.

Kan det vara värt 2500:- ?
Är skärpan bra hela vägen till 300 mm ?
Är det uppmätta 300 mm eller 280 eller nåt annat ?

All input är värdefull då jag vänder och vrider mig i förfärliga våndor huruvida jag skall slå till eller inte.

Orkar inte ligga sömnlös och grubbla ännu en natt, så snääälla ,,, HJÄLP !

Jag köpte en EF 100-300L f/5.6 för 2650:- och den är knivskarp i hela omfånget..finns inte att köpa ny.
Kan du hitta en sån så är den klart skarpare..den saknar dock USM..låter en hel del.

Fördelar:

+ Bra byggkvalité
+ Ring-USM, vilket medför FTM (FullTimeManual)
+ Bra på 100mm

- Lika "dåligt" som EF 75-200 vid 300mm

För 2500:- får du ett objektiv som är likvärdigt med det biligare EF 75-300, (med USM är det 600:- dyrare) fast med riktig USM och en annan kvalitetskänsla.

Jag har nämnda EF100-300 f/4,5-5,6 USM, och är i huvudsak nöjd med det. Använder den inte sådär värst mycket, men det är en trevlig glugg. USM är ju aldrig fel. Optiskt är den helt OK, i alla fall upp till drygt 200mm. Lite skärpa tappar man i det yttre teleläget, som oftast med långa zoomar.

En grej som jag inte riktigt gillar är att zoomen dras ut om du riktar objektivet nedåt (i alla fall mitt ex). Alltså, om du har den på 100 mm (helt indragen), hänger den över axeln och promenerar en bit och sedan tar upp den, så har den själv dragits ut till ca 200mm. Oftast inget jätteproblem, men om du sätter kameran på stativ och riktar den nedåt så kanske det kan bli ett...

2500 är väl att betrakta som ett normalpris för den begagnad. Jag skulle betrakta den som prisvärd.

Läs även recensionerna, om du inte redan har gjort det.

Om jag inte minns helt fel så är det i princip samma konstruktion som EF 70-210/3.5-4.5 och isåfall så glider zoomen ganska lätt om man lutar och vänder kameran.
Glider på så sätt att den zoomar in eller ut. =)

+ Ring-USM, vilket medför FTM (FullTimeManual)
+ Bra på 100mm

- Lika "dåligt" som EF 75-200 vid 300mm

Lite novis, vad menas med FTM(full time manual) ?

samt "Lika "dåligt" som EF 75-200 vid 300mm"
menar du att 100-300 är lika dålig i 300 läget som 75 -200 är i 200 läget ??

FTM betyder att du kan manuellt "köra över" autofokusen utan att först behöva flippa över objektivet i manuellt läge. Bara att ta tag i fokuseringsringen och korrigera. Liiite snabbare och smidigare än den andra varianten.

alcedo skrev:
Liiite snabbare och smidigare än den andra varianten.

Nej.. myyyyycket snabbare och smidigare ;)

Anders.. förlåt.. felskrivning av mig.. EF 75-300 ska det vara.. De festa av Canons telezzomar som går till 300mm är ganska dåliga över 200mm. EF 100-300/4.5-5.6 USM är inget undantag.

bättre dubbelt ??

Lite svårt att få tag i beg tele,
men om jag skulle vänta och i stället satsa dubbla pengen. 5000:-
Hur mycket bättre optik får jag då för pengarna, försumbart, eller en riktigt riktigt bra investering ?
Jag är ute efter en zoom upp till 300 alt 400 mm. nedre gräns inte så viktigt.

Finns det i så fall bättre alternativ, som behåller skärpan hela vägen(nästan) gärna med USM då jag avser att fota djur i natur.

(Var på väg med pengarna men tvekar ännu )

Tyvärr finns det inte så mycket i det segmentet för de pengarna.. Alternativet är ett fast EF 300/4L.. DET är riktigt, riktigt bra. Men det är ingen zoom.

Det är möjligt att jag har förbisett något alternativ... men telezoomar hittas antingen i klassen under 5000 eller över 10000 ;)

Om man har tur kanske man kan hitta ett begagnat EF 70-200/4L för runt 5000:-. Det kostar ca 5500:- nytt i USA, fast då tillkommer ju förstås moms och tull.
Fast det når ju bara till 200mm och en 1.4 konverter kostar ju en del extra.

ANNONS
Götaplatsens Foto