Annons

Tele fra Sigma eller Nikon - hva tror du?

Produkter
(logga in för att koppla)

osundlo

Medlem
Hei, jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en ordentlig god tele og det står nå om to stk, sigma 300 2.8 og nikons 300 mm 2.8 vr. Begge to koster MASSE penger. Jeg fotografere mye naturbilder og noe sport(håndball og fotball). Jeg har ett Nikon d300 kamerahus.

Hvis jeg kjøper sigma 300 2.8(pris hos japan photo i norge; 23000,-) vurderer jeg å skaffe meg et d300 kamerahus xtra, men blir det nikons 300 2.8 vr(40.000,-) blir det nok bare den..

Jeg har lest en del tester på begge to og begge får bra resultat, men hva anbefaler dere?

Ole Walter Sundlo

En av fördelarna med nikons är vädertätningen. Sen kan man bråka om saker hit och dit men "Orginal" är alltid "orginal" om man nu kan kalla nikons egna objektiv det.

En annan fördel med Nikons 300 är förstås VR. Ovärdeligt på ett sådant objektiv, iaf för naturbilder -- om man plåtar handboll kan det kvitta.

vet inte hur man ska gämnföra, men jag hade exempelvis ett tamron 70-200/2.8 funkade finfint för mina behov, men sen fick jag en knäpp och inhandlade ett 70-200/2.8 VR och det är stor skillnad oavsett vad folk säger. Både VR, Byggkvalitet, Snabbheten, Tystheten, Pricksäkerhet på focus. men priset är sjukt högt egentligen.

Smakar det så kostar det kan man säga sen är bara frågan vad man själv tycker, om det är värt den abnorma summan.

Ångrar sig tror jag defenetivt inte du gör, även då plånboken blir lättare.

Jag hade alla gånger klarat mig med mitt tamron men nu blev det inte så och har inga regrets över huvud taget.

Hei, jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en ordentlig god tele og det står nå om to stk, sigma 300 2.8 og nikons 300 mm 2.8 vr. Begge to koster MASSE penger. Jeg fotografere mye naturbilder og noe sport(håndball og fotball). Jeg har ett Nikon d300 kamerahus.

Hvis jeg kjøper sigma 300 2.8(pris hos japan photo i norge; 23000,-) vurderer jeg å skaffe meg et d300 kamerahus xtra, men blir det nikons 300 2.8 vr(40.000,-) blir det nok bare den..

Jeg har lest en del tester på begge to og begge får bra resultat, men hva anbefaler dere?

Ole Walter Sundlo

Jag läste för länge sedan ett test som jag senare förgäves försökt hitta igen. Där jämförde de Nikons AF-S 300/2,8 II (inte VR-versionen, den före), ett Sigma 300/2,8 och ett Tamron 300/2,8.

Först fotade de någon form av stillastående motiv med mycket detaljer och tittade på skärpa med mera. Slutsatsen om själva bildkvaliteten var ungefär:
- Alla tre var riktigt, riktigt bra skärpemässigt även fullt öppna på 2,8
- Nikon hade snyggare bakgrundsoskärpa vilket faktiskt ofta betyder mer än man tror för att en bild skall se riktigt skarp ut
Alltså, Nikon var lite bättre, men inte riktigt så det motiverade prisskillnaden.

Men sedan gjorde de ett par praktiska tester, dels av basket inomhus, dels vid en skid-/snowboardtävling där de stod nedanför ett hopp. Skillnaden i autofokusprestanda var mycket stor. Jag minns inte siffrorna, men det var nåt i stil med att om de med Sigma/Tamron fick 1-2 bilder i varje serie om 5 bilder som var korrekt fokuserade så blev det 4 eller 5 av 5 med Nikon-objektivet. Skillnaden var mycket stor.

Jag har själv jämfört Nikon AF-S 300/2,8 II (fortfarande versionen innan VR-versionen) med två olika Sigma 120-300/2,8. Mina observationer stämde med de ovan - inte så jättestor skillnad i ren skärpa, men lite snyggare bakgrundsoskärpa och ruskigt mycket snabbare fokusering med Nikon-objektivet.

vet inte hur man ska gämnföra, men jag hade exempelvis ett tamron 70-200/2.8 funkade finfint för mina behov, men sen fick jag en knäpp och inhandlade ett 70-200/2.8 VR och det är stor skillnad oavsett vad folk säger. Både VR, Byggkvalitet, Snabbheten, Tystheten, Pricksäkerhet på focus. men priset är sjukt högt egentligen.

Smakar det så kostar det kan man säga sen är bara frågan vad man själv tycker, om det är värt den abnorma summan.

Ångrar sig tror jag defenetivt inte du gör, även då plånboken blir lättare.

Jag hade alla gånger klarat mig med mitt tamron men nu blev det inte så och har inga regrets över huvud taget.

Det är klart VR är mkt bättre på Nikon 70-200...

Annars har jag inte fått intrycket att Sigmas HSM är väldigt snabb AF.

Har dock för mig att Sigmas 300/2.8 inte fick jättebra betyg. Kommer dock inte ihåg exakt var jag läste det. Jag sparar i alla fall till 300/2.8 VR, men det är väldigt dyrt!!

ANNONS
Götaplatsens Foto