Annons

Teleconverter och 70-300 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej!

Är lite sugen på en teleconverter. Canon har två, 1.4 och 2.0. Sigma har något också, lite billigare. Funkar dessa på en Canon 450D och 70-300 IS, och vad är nackdelarna? Funkar autofokus och ljusmätning ok? Tacksam för erfarenheter!

mvh/W

Du kommer att få problem med AF. Kamerahuset stänger av AF om objektivet har ljusstyrka som är sämre än 5,6. Därför måste du tejpa tre kontakter på extendern och "lura" kamerahuset. Sen funkar det helt okej.

Jag tror du kommer att få problem med skärpan och ev AF. Jag provade detta objektiv på en 350D tillsammans med en Kenko 300 Pro 1,4x och det fungerade inte alls nå bra.

70-300 IS är ett riktigt bra objektiv men det ska nog till objektiv i L-kalssen för att ge bra resultat med konverter. 70-200 f/4 L, 300 f/4 L, motsvarande f/2,8 m.fl.

AF på 450D är ju bättre men ska trots detta inte fungera på ljusstyrkor sämre än 5,6. Du får som bäst bländare 8 med 1,4x-konverter vid brännvidder upp mot 300mm.

Jag rekommenderar inte kombinationen...

Tack Erland! Aha, så även om 70-300 har F4, så blir den lägre med en teleconverter? Full öppning lär ju vara aktuellt mesta tiden antar jag (jag tänker på rådjur i skymmning), hur många bländarsteg förlorar jag med en 1.4 (och är det skillnad på 2.0?).

Vet du (eller nån annan) om man förlorar skärpa också? Eller kan den bli ok?

Okej, jag trodde du hade den andra 70-300. Med f/4 borde AF funka utan tejpning med en 1,4x-extender. Den minskar ju ljusstyrkan med ett bländarsteg, till 5,6 alltså. (2x minskar med två bländarsteg.)

Givetvis blir skärpan sämre med en extender. Hur mycket sämre vet man nog inte förrän man provat just den kombinationen.

men du har ju bara f4 vid 70mm, och där antar jag att du inte har användning av convertern.

du kommer att tappa af när du är över typ 130mm eller så om du inte tejpar.

Har ett likadant objektiv själv, men har inte provat. Tror inte att det är någon idée.

laan skrev:
men du har ju bara f4 vid 70mm, och där antar jag att du inte har användning av convertern.
du kommer att tappa af när du är över typ 130mm eller så om du inte tejpar.
Nja, såvitt jag förstår bryr kamerahuset sig bara om informationen om objektivets största möjliga bländare. Är den f/5,6 eller bättre funkar AF. Är den sämre slår huset av AF. Även med t ex Sigmas 50-500/4-6,3 får man AF hela vägen.

ErlandH skrev:
Nja, såvitt jag förstår bryr kamerahuset sig bara om informationen om objektivets största möjliga bländare. Är den f/5,6 eller bättre funkar AF. Är den sämre slår huset av AF. Även med t ex Sigmas 50-500/4-6,3 får man AF hela vägen.

Med 1,4 converter?

för 5.6 + en 1.4x = effektiv bl 8

Såvida du har en converter som "rapporterar" till kameran så stängs af av..

ErlandH skrev:
Objektivet har, som sagt, f/4. Med konverter blir det alltså f/5,6 -- och AF funkar utan problem.
Canon har inget objektiv 70-300 f/4 IS men däremot ett EF 70-300 f/4-5.6 IS USM och ett EF 70-300 f/4.5-5.6 DO IS USM.

Canon EOS 450D är inte specad för AF på sämre ljusstyrka än 5,6 = 8,0 med 1,4x (11 med 2x) så AF blir ett lotteri med båda dessa objektiv vid brännvidder kring 200 mm och längre med konverter.

Förlåt om jag blir tjatig, men...

Såvitt jag förstår bryr kamerahuset sig bara om informationen om objektivets största möjliga bländare. Är den f/5,6 (t ex f/4 plus 1,4x-konverter) eller bättre funkar AF. Är den sämre slår huset av AF. Även med t ex Sigmas 50-500/4-6,3 får man AF hela vägen.

Nä så är det inte och ditt Sigma ljuger lite för kameran...

Objektiven rapporterar den största bländare som gäller vid varje tillfälle. Alltså 5,6 ( 8,0 eller 11 med 1,4 resp 2x) från ca 200 mm.

Det kan hjälpa lite med en tejpad konverter men nå vidare bra blir det aldrig, varken AF eller skärpa med dessa objektiv...

Du menar alltså att kamerahuset slår av AF när man zoomar över 200 mm och sen slår på AF igen om man eventuellt zoomar ut till en kortare brännvidd?

För övrigt har jag svårt att tro att Sigmas objektiv "ljuger" för kameran. Isf skulle det ju inte stå rätt bländare i displayen.

Senast ändrad:
Ja! Så funkar det! Jag har oxå provat en äldre sigmazoom på 4,5-6,3 där AF slutat fungera, 350D, när man zoomat in så de rapporterade 6,3.

Jag ska väl säga att jag tror att nyare Sigma ljuger "lite" men å andra sidan så skiljer det bara 1/3-dels steg mellan 5,6 och 6,3 och med en 400D , 450D eller 40D kan kanske AF då oxå fungera tack vare bättre AF överlag på dessa kameror eller att värdet 6,3 ligger inom toleransen för vissa exemplars "personlighet".

Ingen av dessa kameror är dock specade för att klara AF vid mindre ljusstyrka än 5,6 på objektiv. Detta kan man komma runt hjälpligt med en tejpad konverter eller en konverter som inte rapporterar.

ErlandH skrev:
Förlåt om jag blir tjatig, men...

Såvitt jag förstår bryr kamerahuset sig bara om informationen om objektivets största möjliga bländare. Är den f/5,6 (t ex f/4 plus 1,4x-konverter) eller bättre funkar AF. Är den sämre slår huset av AF. Även med t ex Sigmas 50-500/4-6,3 får man AF hela vägen.

Du har förstått rätt på ett sätt, men ändå fel =)

bara den delet av omfånget som har möjlig f4 eller bättre kommer att fungera.

om det fungerar hela vägen för dig så har du en converter som kamerahuset inte känner av.

Tack för alla svar! Lite klokare blev jag, men det verkar inte var så där enkelt att få AF funka i alla lägen, få se hur jag gör. Guldstjärna till Einar som postade en fin bild på en rödhake :) Tack för all info!

ANNONS
Götaplatsens Foto