Annons

Teleconverter till Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Runo

Aktiv medlem
Köpte ett Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM till min Nikon D70 en optik som jag är kanon nöjd med. Nu funderar jag på en teleconverter till den den. Vilken är den bästa att köpa? 1,4 eller 2,0? Hur bra är dom? Förlorar jag mycket i skärpa osv? Funkar AFn lika bra som när jag kör utan converter? Om jag köper Sigmas teleconverter passar den även till Nikonoptik eller måste jag ha en converter från Nikon då? Om någon har en bra länk till bilder tagan med optiken ovan + någon av convertrarna ovan skulle det vara bra.

Man tappar nog lite mer skärpa med 2x-arn, men jag köpte den ändå, eftersom 1,4 kändes lite jasså som förstoringsgrad. Då kör jag hellre rent och tappar ingen skärpa alls och beskär bilderna lite hårdare. Okej, jag tappar subjektiv skärpa på det också, eftersom jag får förstora mer för att nå t.ex. en A4-utskrift, men å andra sidan kostade inte skärpeförlusten mig några pengar vilket en 1,4 konverter ändå gör.

För övrigt går focusen lika snabbt, med förbehållet att det ju blir svårare att foka i dåligt ljus eftersom mindre ljus når sensorn när du kör med en konverter än vad det gjort utan.

Visst tappar man skärpa också med 1,4x och såklart mer med 2x.
MEn det är inte endast skärpan som faller utan även andra faktorer, som kanske är viktiga!?
Tex:
-Vinjetteringen blir lika mycket sämre som skärpan (alla optiska fel gångras ju med converterns effekt,,),
-kontrasten blir sämre,
-AF,en blir sämre,
-Det blir Mörkare i sökaren.

Jag tror personligen att 1,4x convertern fungerar fint utan att förlora för mycket,, 2x cenvertern skulle jag däremot inte ens applicera på en fast telelins av bra kvalitet.

Mvh Niclas, som skyr 2x teleconverters som ett barn skyr broccoli,)

Senast ändrad:
OK tack för åsikter och tips. Det verkar som det är 1,4 man ska köpa då. Ingen som kan svara på sista frågan?
Om jag köper Sigmas teleconverter passar den även till Nikonoptik eller måste jag ha en converter från Nikon då?

Den borde kunna funka till viss Nikon-optik men det är inte säkert (speciellt inte med all elektronik) då den inte passar till alla Sigma-objektiv heller.

Omar Brännström beskriver sin utrustning, där 2x extender ingår här. Han är mycket nöjd med EF 500/4L i kombination med EF extender 2x II - se hans vackra fågelbilder. Nu är det ju inte 500 som frågan gäller men vad jag vill säga med det exemplet är att 2x givetvis är sämre än 1.4x men alls icke oanvändbart. Har själv båda.

niklasl skrev:
Omar Brännström beskriver sin utrustning, där 2x extender ingår här. Han är mycket nöjd med EF 500/4L i kombination med EF extender 2x II - se hans vackra fågelbilder. Nu är det ju inte 500 som frågan gäller men vad jag vill säga med det exemplet är att 2x givetvis är sämre än 1.4x men alls icke oanvändbart. Har själv båda.

Visst är det möjligt att uppnå bilder bilder av superb kvalitet med en 2x converter. Det jag menar är att det är så många andra faktorer som spelar in i det hela,, sådana som jag beskrev tidigare.

Även med en EF500 4IS så blir kvaliteten tydligt påverkad även om den fortfarande är mycket användbar i många tillfällen.

Några av mina bästa fågelbilder har jag fotograferat med EF300 2,8L + EF2x men kombinationen är allt annat än att rekommendera om syfftet är att ofta fotografera med 600mm, enligt mitt sätt att se på saken;)

/Mvh Niclas,

Ska du köra Sigmas 2x Telekonvereter så behöver du ligga på en bländareöppning under 40mm (typ 37.5 när vi mätte). Ligger du under det förlorar du inte så mycket skärpa. Speciellt inte på korta brännvidder.

40mm = (brännvidd/bländare)

Det innebär i regel att på 200mm, behöver du blända ner 2 steg från full öppning, på 135mm 1 steg och på 70mm kan du ha full öppning.

Det här testades fram som hastigast med Canon versions av Sigmas 70-200 och 2x.

Båda dessa konvertrar har utskjutande glas

Hej,
Jag har Canon versionen i och för sig men det måste vara lika för Nikon...

Dessa konvertrar är gjorda för objektiv som har sina bakre glas en bit in i objektivet. Konverterns glas sticvker däför ut en bit vilket gör att de inte passar till vanliga objektiv (Sigmas eller andra märken).

Eftersom jag inte vet vad du har för andra objektiv kan jag inte svara på om de kommer att passa men troligen inte. Kolla efter själv och jämför med hur ditt 70-200 ser ut "baktill".

Tar upp den här diskussionen igen eftersom det inte blev något konverterköp förra hösten.
Jag undrar om Nikons AF-S TC-17E II telekonverter fungerar smärtfritt med min Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG? Skälet att jag funderar på att köpa den istället för någon av Sigmas egna är att man bara förlorar 1 bländarsteg vad jag förstått och att jag kan behålla den ifall jag senare uppgraderar min optik till Nikons 70-200 VR.

Jag har testat båda två och kommit till att 1,4 x är det enda vettiga alternativet. Har förlorat en massa skärpa med 2 x.

jarehrs skrev:
Jag har testat båda två och kommit till att 1,4 x är det enda vettiga alternativet. Har förlorat en massa skärpa med 2 x.
Jo det har jag förstått också på svaren jag fått här och när jag kollat runt på webben. Frågan nu var ifall Nikons AF-S TC-17E II passar till mitt Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG.

ANNONS
Götaplatsens Foto