Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

telekonvertermed normalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

matti hiltunen

Aktiv medlem
Vad händer tekniskt om man använder Sigma AF
telekonverter 2x till normalobjektiv 50mm 1.7
Finns det mening alls med detta ?
Blir det ett fast teleobjektiv 3.4 ?

Senast ändrad:
Vissa kombinationer mellan konvertrar och objektiv passar inte mekaniskt. Sigmas konvertrar vet jag inget om, men i regel brukar piratkonvertrar och 50 mm-objektiv passa.

Den resulterande kombinationen är ett objektiv med dubbla brännvidden och två steg mindre bländare, precis som du antar. Dessutom får du bibehållen närgräns vilket gör kombinationen bra för närbilder.

Kvaliteten brukar bli acceptabel med 50 mm och 2x-konverter, men du kan behöva blända ner lite för att få fullgod kantskärpa.

Enkelt tekniskt så förstorar telekonvertern den bild som kommmer in via linser. Den sprider alltså ut blir bildytan till att bli 4 ggr större och iom det så minskar ljusintensiteten i varje punkt motsvarande ggr.

matti hiltunen skrev:
Tack för svar. Jag sålde mitt 80-200 objektiv
och blev stående med konverten. Jag får väl
prova och se resultatet.

om det är en Canon Converter så passar den bara till teleobjektiv längre ärn 135mm samt vissa zoomar, ex 70-200/2,8L (osäker op hur det är med 4,0L), 100-400L, oxå osäker på28-300L. det passar inte ex 50/1,8.

om du har något annat fabrikat så tror jag det passar de flesta objektiv. Vill dock reservera mig för bild kvaliten.

//J

edit: hmm pinsamt, såg nu efteråt att det var sigma.. sorry

Ja en telekonverter brukar byggas så att den sticks "in i" optiken.
Det tar helt enkelt emot med en vidvinkel, passa den bakre linse noggrannt.

ANNONS
Götaplatsens Foto