Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleob som passar DIG & ANALOG???

Produkter
(logga in för att koppla)

neil

Medlem
Hej!

Problem!

Blev nyligen av med heela kamera utrustningen (shiiit!) men har nu investerat i en ny:) Jag har en 17-35,2.8 & 35-70,2.8 till min nya Nikon D70 och en analog F6. Skulle behöva ETT teleob (ca 70-200) som klarar båda kamerorna. Penga nivån för inköp av kamera delar har sinat inför en lång resa och jag kan alltså inte köpa det objektiv jag var ute efter (Sigma 70-200 f2.8, 8000 kr) Nu får det bli en nödlösning inför resan.....men vilken???

Köper gärna begagnat! Helst ett Nikon D objektiv som klarar matrix mätningen. Nikon 70-210 4-5.6D kanske??? Kan lägga ca 1500-3000:-

HELP!
 
Ett AF180/2,8 eller AF80-200/2,8 enrings.
D-varianten är inte viktig, eftersom det bara är vid blixtfotografering som exponeringen får hjälp av avståndsinformationen.
Matrix-mätning fungerar med alla AF.
 
Magnus,

F6:an har många fördelar i jämförelse mot F100. Orkar inte rabbla upp all här. Blev av med en F3 & F4 etc som jag använt i många år. F6:an blir förmodligen mitt sista analoga kamera inköp och jag köpte den därför att den passar mina behov nu och förmodligen i framtiden med. Visst, ett schysst tele (2.8) vore ju fint, men jag använder främst vidvinkel då jag plåtar(därav inköpet av två schyssta vidvinkel zoomar) därför prioriterade jag F6:an före objektivet. Ett bättre tele fixar jag efter resan, jag lovar!

Hoppas du nöjer dig med detta svar och har du lust kan du få hjälpa mig med min första fråga!
 
ANNONS