Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom Nikon70-300VR/Tamron 70-200/Sigma 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Funderar på en telezoom till D700 och tvekar mellan ovan objektiv. Vilken skulle ni valt och varför? Andra förslag? Tack på förhand.

Har ett Tamron 70/200. Ett riktigt skarpt och fint objektiv, finfin närgräns, dock inte ultraljudsmotor. Dessutom et skamligt lågt pris.

Rekommenderas varmt

Funderar på en telezoom till D700 och tvekar mellan ovan objektiv. Vilken skulle ni valt och varför? Andra förslag? Tack på förhand.

Med utgångspunkt i att du skall ha den på en D700 så tycker jag inte att man skall stryka Nikons egen 70-300mm VR direkt. Anledning till det är att jag läst att den presterar MYCKET bättre på FX än på DX-hus. Är det däremot ljusstyrka du vill ha och med fokus på bra skärpa vid stora bländare skulle jag satsa på Tamrons 70-200mm. Det verkar leverera riktigt bra bildkvalitet för en löjligt liten penning. Är det snabb och tyst fokus du vill ha så kör på Sigma 70-200mm.
Personligen skulle jag satsa på tamrons 70-200mm eftersom jag tycker ljusstyrka är viktigare än bildstabilisering och AF.

Senast ändrad:
Med utgångspunkt i att du skall ha den på en D700 så tycker jag inte att man skall stryka Nikons egen 70-300mm VR direkt. Anledning till det är att jag läst att den presterar MYCKET bättre på FX än på DX-hus. Är det däremot ljusstyrka du vill ha och med fokus på bra skärpa vid stora bländare skulle jag satsa på Tamrons 70-200mm. Det verkar leverera riktigt bra bildkvalitet för en löjligt liten penning. Är det snabb och tyst fokus du vill ha så kör på Sigma 70-200mm.
Personligen skulle jag satsa på tamrons 70-200mm eftersom jag tycker ljusstyrka är viktigare än bildstabilisering och AF.

Tack för dom åsikterna.
Har ställt ungefär samma fråga tidigare, men inte fått några synpunkter på dessa objektiv.
För min del så lutar det åt Sigma 70-200 då jag mest ska ha det till sportfoto. Tycker inte att jag behöver VR och då känns Nikonobjektivet uteslutet.

Varför stryka Nikkor 70-300 om den nu presterar bättre på fx än på dx när D700 är en fx?

Edit: Läste nu att du skrev att man INTE ska stryka den.

Är det inte ultraljud på Nikonversionen? Menar Tamron gluggen nu...

Anyway...tydligen skall den som sagt vara hopplöst långsam men bildkvalitén är tydligen toppklass.

Är det inte ultraljud på Nikonversionen? Menar Tamron gluggen nu...

Anyway...tydligen skall den som sagt vara hopplöst långsam men bildkvalitén är tydligen toppklass.

Ljudlig har jag hört att den är men om den är långsam så är det nytt för mig? Skapligt macroläge lockar lite med Tamronoptiken också.

Läste det här på D70 forum- "Min dotter som fotograferar rally köpte ett Tamron 70-200/2,8 med inbyggd fokusmotor och satte på sin D300. Hon testade det på en rallytävling för några veckor sedan. Endast ett fåtal bilder var skarpa. "Fokuseringen" hänger inte med helt enkelt! Hon returnerade objektivet eftersom det var oanvändbart för rallyfoton!"
http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=20751

Jag har en 70-300vr tillsammans med d300 och jag upplever att af fungerar snabbt, nackdelen är ju som sagt att det är ljussvagt. Men på en d700 går det ju att kompensera med kamerans brusegenskaper.

Skärpemässigt fungerar 70-300vr mycket bra för priset, det går t.o.m att ta helt ok fågelbilder när ljuset är rätt.

Naturligtvis är ett nikkor 70-200 el 80-200 bättre, men det kostar ju en slant.
/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto