Annons

telezoom-objektiv.. huvudbry

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Jag skall köpa ett matchande telezoom objektiv till min 10D..

först var jag inne på sigmas 70-200 2.8 men efter att ha hållit det i handen insåg jag att jag aldrig hade orkat släpa med det..

Nu är jag inne på Canons 70-200 f4 vilket är lite lättare.. jag kommer nog sakna f2.8 men å andra sidan kanske det blir med på fler fototurer..

Min fråga är nu efter att ha konstaterat att det verkar vara ett kanonobjektiv kvalitetsmässigt om inte även detta objektiv är i största laget?

Helst skulle jag vilja kunna ha med objektivet i min fotoväska ala axelremsväska.. men tror kanske att det är för långt (17 cm) för min lowepro väska..

Om så skulle vara fallet.. är det någon som har en annan rekomendation på ett hyggligt kompakt objektiv kring 6-7000 skr??

/Oscar

Det finns ju såklart större väskor av både midje/bröst och axelmodell som klarar linser som 70-200 2,8. http://www.lowepro.com/Products/Toploading/allWeather/Toploader_70_AW.aspx

Ett kompakat linsalternativ är ju 70-300APO,, men där får du sämre ljusstyrka men hyffsad skärpa. Helt klart för dyrt dock, enligt mig.

Det borde inte vara ngt större problem att konkna på ett 70-200 2,8 på längre turer,, tänk på oss som bär på det mångdubbla och inte har ngr alternativ;) Men det är en egen diskurs och högst individuellt betingat.

/Niclas,

Jag vill ju gärna behålla väskan då det lilla formatet gör att det inte känns besvärligt att ha med den när man reser etc.. den funkerar ju faktiskt även bra som manlig handväska ;) vilket jag funnit bekvämt.. och jag har ju då alltid med mig kameran på köpet..

läste i en annan tråd att canon 70-300 USM IS kan vara ett alternativ.. är det den du menar?? men kommer jag inte bli besviken på kvalite'n då?

/Oscar

Oscar skrev:
70-300 USM IS kan vara ett alternativ.. är det den du menar??
/Oscar

Hehe,,huffJO, visst är det den jag menar,, tänkte DO och skrev APO;)

Jo inte ser jag den som ngn konkurrent till 70-200f4 heller eftersom det är två så olika linser, men jag tror nog den när ok trots ett högt pris. Ljusstyrkan är ju hårt att tappa, helt klart!!

70-200 f4 är kanske ditt val (men det tar nästan lika mycket plats som ett f2,8 ,,, MEN lättare helt klart;)!
Tyvärr så följer inget stativfäste med och kostar mycket i tillägg.

Mvh Niclas,

Såg att du bor i Lofoten.. har du varit och kollat in valarna??

En av anledningarna till att jag gärna skaffar ett 2.8 är att när jag var på valsafari vid tysfjord tidigare i höstas med en f5.6 zoom blev dom flesta bilderna oskarpa (långa långa slutartider och guppande båt.)

Men det är ju å andra sidan inte var dag man befinner sig på dom ljussvaga breddgraderna ;) så f4 70-200 vore kanske inte helt fel..

/Oscar

http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=273816
Här har jag en Späckhuggarbild från Tysfjord i min portfolie. Dock fotad med en simpel engångskamera;)

Just nu så bor jag i Jämtland men har bott flera år i Lofoten och mitt hjärta ÄR där,, därför också min adress,, flyttar tillbaka så snart möjligheten ges;)

2,8 eller bättre är helt klart en fördel däruppe!

Tror inte att du blir nöjd med DOzoomen,, trots att den visst har ett mkt litet och nätt format!

Mvh Niclas,

Ja den var riktigt snygg... intressant vinkel var det.. man lyckas med den simplaste utr. det är ju som alltid den bakom gör största delen av jobbet.. men man vill ju ha dom bästa förutsättningarna.

/Oscar

Niclasfoto skrev:
Hehe,,huffJO, visst är det den jag menar,, tänkte DO och skrev APO;)

70-200 f4 är kanske ditt val (men det tar nästan lika mycket plats som ett f2,8 ,,, MEN lättare helt klart;)!
Tyvärr så följer inget stativfäste med och kostar mycket i tillägg.

Mvh Niclas,

Ursäkta min oblyga fräckhet, men jag kan inte låta bli att tipsa om att det säljs ett paket med 70-200/4L, stativfäste och filter bland radannonserna...

Ja.. det finns ju ett gäng till salu..

Vet inte hur mkt objektiv slits.. fokusmotorer och annat kan ju vara svag punkt.

Oscar skrev:
Ja.. det finns ju ett gäng till salu..

Vet inte hur mkt objektiv slits.. fokusmotorer och annat kan ju vara svag punkt.

Jo, men min poäng var det här med stativfästet som inte ingår normalt.
Mitt äldsta USM-objektiv (ej L) är ca 14 år gammalt och det fokuserar fortfarande lika mjukt och tyst.
1 års sparsamt amatörslitage på en L-glugg kan man nog bortse från...
Droppa ett mail om du är intresserad.
mvh
Peter

Oscar skrev:
Jag skall köpa ett matchande telezoom objektiv till min 10D..

först var jag inne på sigmas 70-200 2.8 men efter att ha hållit det i handen insåg jag att jag aldrig hade orkat släpa med det..

Nu är jag inne på Canons 70-200 f4 vilket är lite lättare.. jag kommer nog sakna f2.8 men å andra sidan kanske det blir med på fler fototurer..

Min fråga är nu efter att ha konstaterat att det verkar vara ett kanonobjektiv kvalitetsmässigt om inte även detta objektiv är i största laget?

Helst skulle jag vilja kunna ha med objektivet i min fotoväska ala axelremsväska.. men tror kanske att det är för långt (17 cm) för min lowepro väska..

Om så skulle vara fallet.. är det någon som har en annan rekomendation på ett hyggligt kompakt objektiv kring 6-7000 skr??

/Oscar

Vet inte vilken väska du har, och vilken utrustning du brukar ha med dig, men hur som helst kan jag berätta att 70-200/4 (med bakåtvänt motljusskydd) lätt får plats i en Nova 3. Då får du dessutom plats med ett objektiv på kameran samt ytterligare ett litet kompakt objektiv vid sidan om. Med lite finurlighet funkar det helt ok. Har du modell 4 eller 5 bör det gå alldeles ypperligt kan jag tänka.

Jag har en Nova 1 som jag tidigare .. innan jag köpte en 10D hade dessa grejer i

pentax k1000,
50mm,
28mm,
120mm
+ några rullar film och filter etc.

Nu har jag

10D
Tamron 28-80mm
canon 50mm
+ förhoppningsvis snart canon 70-200mm

Det kanske blir till att köpa en snäppet större väska.

eller varför inte ett Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM (12000) tyvärr klart över min budget.

/Oscar

ANNONS
Götaplatsens Foto