Annons

Telezoom till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

jauernig

Medlem
Hej,

vilka telezoomar kan ni rekomendera till min Nikon D80. Gärna med en brännvidd på uppåt 300mm. Vill utnyttja att AF-motor finns i huset och eventuellt införskaffa ett äldre begagnat som komplement till min Sigma 18-50mm. Men även tips på nyare mottages gärna.

Fridens, Frank

Nikons 70-300 tycker jag är bra. Det beror på vad du ska fota, i vilka förhållanden osv...70-200 2,8 i svaga ljusförhållanden - den kostar å andra sidan mer och du kommer inte upp i dina önskade 300 mm. Jag lägger min röst på Nikons 70-300 mm. mvh Stefan Andersson

Jag håller med Stefan i sina kommentarer.

70-300 är ett mkt användbart alternativ. Äldre finns utan motor, så att du kan använda husets egna.

Alternativet är ett 70-200/2.8 eller 80-200/2.8. De äldre 80-200/2.8 har skjutzoom och inget stativfäste, men optiken är väldigt bra.

Skillnad

En stor skillnad på de äldre och ett nyare är väl att det finns VR i de nyare. Hur avgörande är detta egentligen?

En stor skillnad på de äldre och ett nyare är väl att det finns VR i de nyare. Hur avgörande är detta egentligen?

Man kan ju vid behov kompensera för den saknade stabilisatorn med en monopod, ger ungefär samma effekt och kostar väldigt lite... :) Förstås är det aningen bökigare än inget stativ, men mycket smidigt jämfört med en tripod. Klart att man inte kan jämföra stabiliteten i de två stativalternativen, men de gånger man behöver komma ner i slutartider på mellan 1/40 och 1/100 istället för under 1/500 (på 300mm brännvidd på DX) räcker nog en monopod.

Man brukar säga 3-4ggr bättre tid, dvs istället för 1/500s hamnar du på kanske runt 1/60s, så det är ganska stor skillnad. Monopod eller stativ fungerar också (har du stativ ska du stänga av VR funktionen för bäst resultat). Men som sagt.... lite aldrig för mycket på dessa siffror, även om de stämmer i de flesta fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto