Annons

Telezoom till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

datorexpert

Medlem
Behöver ett bra objektiv för att fotografera semesterbilder, vilda djur i naturen, landskap och porträtt.
Funderar på brännvidd kring 70/80 till 200/400.
Gärna med bländare 2.8 över hela registret, dock går priset upp.
Är bildstabilisator att rekommendera/krav?
Gärna lätt för att hela kameran inte ska bli alltför otymplig.
Är konverter bra för att "förlänga" brännvidden?
Något annat att fundera på?
Prisklass: 5000-20000kr typ -:)

80-200 2,8 ED

Visst är det roligt att välja och vraka, du ser ut till att ha en bra plånbok med dig. Jag själv valde ett Nikkor 80-200 mm 2,8 ED, inköpt i Canada. Är supernöjd med optiken, bilderna blir superskarpa. Men det är klart har råd så ta och köp ett 70-200 2,8 med VR. Ett bättre zoomoptik finns inte tycker jag.
Lycka till!

Nikon VR 70-200

Jeg bruker en VR 18-200 som jeg er meget fornøyd med. Den er virkelig et perfekt allround objektiv, og skal man på ferie (semester) trenger man ikke å bringe med seg noe annet.

Skulle jeg reise på semester for å fotografere fugler skulle jeg nok ønske meg et objektiv med lengre rekkevidde. Har vurdert Nikon VR 80-400, men dette har jeg slått fra meg.

På ønskelisten står en Nikon VR 70-200 med 2,8 blender. Den er utrolig bra ifølge alle tester, men koster mye penger. Ca 14-15000 her i Norge.

Deretter kommer en TC20 konverter på ønskelisten. I følge Fotovideo i Oslo er en VR 70-200 med TC20 å foretrekke fremfor en VR 80-400. Denne kombinasjonen vil gi deg det største brennviddeområde å leke med, også er det jo i en del situasjoner som f. eks. innendørs, veldig godt å ha en ren 70-200 /2,8 med VR tilgjengelig. F.eks en hockeymatch.

VR`en på 70-200 gir en fordel på cirka 3 blendere som vi så taper igjen hvis vi bruker en TC20 konverter. I praksis beholder vi en 2,8 blender i hele brennvidden.

TC20 konverter har nå kommet i en ny versjon som tar hensyn til at digitale hus krever langt mer informasjonsflyt mellom hus og linse enn før. Det betyr egentlig at konverteren ikke skal merkes med tanke på lysforståelse / fokus.

Jeg personlig ville gått for VR 70-200 i kombinasjon med en TC20, da dette gir det største brennvidde området.

Til slutt må det nevnes at VR 70-200 har en superb god kvalitet.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto