Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har i dagsläget en 18-55 IS och ska skaffa mig en telezoom. Jag har redan beställt en EF-S 55-250 IS som ska komma hem när som helst, men nu när varit och klämmt på en EF-S 18-200 IS (dumt gjort!! ger bara ångest ;) ) så har jag börjat fundera på om det kanske ändå är en sådan jag borde ha. Jag jämförde den med 55-250 samtidigt och fotokvaliteten såg jag ingen jätteskillnad på. Om jag skaffar ett 18-200 så slipper jag dessutom att köpa en ny normalzoom.
Hjälp mig, vad ska jag göra? Ska jag skicka tillbaka mitt beställda objektiv när det kommer fram och köpa ett 18-200 IS istället?
Alternativet till 18-200 IS är att jag tar emot 55-250 IS när det kommer och senare köper ett Sigma 18-50/2.8 som en ny normalzoom. Jag kände även på normalzoomen och jag måste säga att jag gillade Canons 18-200 IS mer än den...
Har verkligen kramp över detta beslut!! :S

Har nog bestämmt mig själv nu för att byta tillbaks den beställda telezoomen och spara ihop till ett 18-200 IS istället.

Någon som kan hjälpa till att välja mellan de superzoomar som jag nu istället kikar på.
De har tycker verkar intressanta är:
Canon EF-S 18-200 IS
Canon 28-200 USM
Tamron 28-300 VC
Tamron 18-270 VC

Hur är bildkvaliteten på dessa objektiv?

Det jag kommer använda det till att nog mest "familje"-fotografering och på resor då det är skönt att slippa byta objektiv, men jag vill ju fortfarande inte att det ska bli hel-kassa blider pga objektivet.

Var själv i samma dilemma för ett tag sedan. Då blev det en tamron 18-250. Den duger alledes utmärkt som reseobjektiv men saknar stabilisering som är gult värt. Håller Tamrons 18-270 samma bildkvalitet är det nog ett bra köp. Annars har ju Canons 18-200 fått hyfsade omdömen. Jag skulle i alla fall välja bort 28-200 och 28-300 som allround p.g.a av för dålig vidvinkel.

Bildkvalitémässigt tror jag dock att det hade varit bättre med både 18-55 och 55-250 men det är ju en smaksak.

/Mattias

Någon som kan hjälpa till att välja mellan de superzoomar som jag nu istället kikar på.
De har tycker verkar intressanta är:
Canon EF-S 18-200 IS
Canon 28-200 USM
Tamron 28-300 VC
Tamron 18-270 VC

Hur är bildkvaliteten på dessa objektiv?

Det jag kommer använda det till att nog mest "familje"-fotografering och på resor då det är skönt att slippa byta objektiv, men jag vill ju fortfarande inte att det ska bli hel-kassa blider pga objektivet.

Har inte testat något av dem, men sk superzoomar brukar inte vara så där jättebra optiskt sett. Dom är å andra sidan mångsidiga.

Vidvinkel är nog egentligen inget jag behöver. så 28mm räcker gott för mig i en superzoom.
Jag kommer att lägga lite mer pengar på makroobjektiv och vinvinkelobjektiv så superzoomen blir mer som familje/rese-objektiv och det behöver inte vara enormt bra bildkvalitet men inte heller jättedålig, vilket inget av dessa objektiv verkar vara efter att jag har provat dem idag igen =)
Lutar nog mest åt Canon 18-200 IS eller Tamron 28-300 VC, vilket av dem tror ni mest på?

Tamron 18-270 kände jag på, men då tycker jag att zoomen var ganska trög att vrida runt (ojämn), så jag gillar 28-300 VC mer än den. Därför väljer jag bort den från min lista.
Dessutom sätter jag bildstabilisering som en hög prioritering, så därför försvinner Canon 28-200 USM också.

En nackdel med Tamron generellt för mig är att man zoomar åt "fel" håll.

Jag har fortfarande kvar Canon 55-250 IS som alternativ, så börja argumentera om varför jag ska välja den!

Någon som har en uppfattning om vilket objektiv som är bäst rent optiskt utav Canon 18-200 IS och Tamron 28-300 VC ?
Det får bli någon av dem iaf!

ANNONS
Götaplatsens Foto