Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

MarktheNils

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ute efter en telezoom och funderar på följande:

Sigma Af 70-300/4-5,6D DL Macro
Sigma Af 70-300/4-5,6 Apo
Nikon Af 70-300/4-5,6D ed
Tamron Af 70-300/4-5,6 LD Macro

Är det någon som har erfarehnheter av dessa objektiv?
Någon som har fler alternativ, kan tänka mig att lägga ut 4000.

Hur funkar dessa objektiv med telekonverter? Är det bättre att satsa på en 70-200? Vill kunna fota djur, bl.a. fåglar och insekter.
 

MarktheNils

Avslutat medlemskap
Glömde fråga en sak,

Någon som kan förklara förkortningarna, D, DL, Ed, Apo...
Lite smått förbryllande när man inte är så insatt :)
 

steinick

Aktiv medlem
Förkortningarna är marknadsavdelningarnas sätt att tala om att man använder exotiska glassorter, vilket förhoppningsvis ska resultera i bättre prestanda. Jämför bilindustrins GTX, turbo m m.

Apo är en rent missledande beteckning, eftersom det skulle betyda att objektivet är apokromatiskt (korrigerat för alla tre primära spektralfärgerna). Det finns apokromatiska förstoringsobjektiv och mikroskopobjektiv, de kostar betydligt mer än akromatiska (korrigerade för två primära spektralfärger).

Jag tror inte att Sigmaobjektivet är en äkta apokromat. Jämför Zeiss Sonnar Superachromat CFi 5,6/250 som kostar 70 % mer än en vanlig Sonnar 250.
 

Joker

Aktiv medlem
Jag har haft Nikkors 70-300, den är billig men det är tveksamt om den är prisvärd. Om du förstår vad jag menar. Längst ut är den bedrövlig.
En begagnad 80-200/2.8 av lite äldre modell kan du får för 4500-5000 och det är en extremt mycket bättre investering.
Sigmas gluggar har jag ingen erfarenhet av men det är tveksamt om de kan undvika att vara bättre.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja alltså Sigmas 70-300 APO har 2 st linser i frontgruppen samt 1 lins i bakre gruppen som är gjorda av glas med lågt brytningsindex. Så direkt missvisande kanske det inte är eftersom DL versionen kostar 2400:- medans APO versionen kostar 3500:- dvs 40% mer....ungefär..

Fåglar...njaoo då skulle du nog behöva ett 400mm och då pratar vi inte om soligors för 3000:-

Insekter..njaooo då får det nog bli ett macroobjektiv...ett riktigt då..inte sånt fuskläge som finns på vissa gluggar
 

Rosie

Aktiv medlem
Sigma zoom !!

Varför inte ett Sigma 135-400/4.5-5.6 APO aspherical . Jag har testat det och för de pengarna kan man inte klaga. Finns ett på fyndsidan för 3900:-

mvh Hans
 
ANNONS