domherre
Aktiv medlem
Står i begrepp att inhandla ett telezoom till min eos 400D. Har under en månads tid försökt komma fram till ett beslut om vilket objektiv jag borde köpa, utan framgång...
Någon här som kan bistå runt resonemanget?
Har tre alternativ:
70-200 4L USM
70-200 4L IS USM
Eller
100-400 IS USM
Det är mellan dessa tre det står. Jag behöver inga andra tips om sigma/tamron osv...
Mitt resonemang:
70-200 4L verkar ju rätt okay prismässigt (speciellt i Usa eller i honkong).
Frågan är då om IS varianten är värd de extra tusenlapparna?
Om man skulle fastna för 70-200 4L IS USM så känns det som att steget upp till 100-400 IS USM inte är så fasligt långt (rent prismässigt).
Finns det någon nackdel med 100-400 objektivet jämfört med 70-200? Har förstått att IS funktionen inte är lika bra på 100-400. Men har det så stor betydelse?
Är det någon skillnad i användningsområde mellan dessa objektiv?
Ett 100-400, funkar det mest till fågelfoto eller kan man ha det som ett allround objektiv?
Hur ska man resonera? Hur skulle du resonera runt dessa objektiv???
Ja, jag har redan läst det mesta om dessa objektiv. Men söker egna erfarenheter och resonemang runt detta...
Någon här som kan bistå runt resonemanget?
Har tre alternativ:
70-200 4L USM
70-200 4L IS USM
Eller
100-400 IS USM
Det är mellan dessa tre det står. Jag behöver inga andra tips om sigma/tamron osv...
Mitt resonemang:
70-200 4L verkar ju rätt okay prismässigt (speciellt i Usa eller i honkong).
Frågan är då om IS varianten är värd de extra tusenlapparna?
Om man skulle fastna för 70-200 4L IS USM så känns det som att steget upp till 100-400 IS USM inte är så fasligt långt (rent prismässigt).
Finns det någon nackdel med 100-400 objektivet jämfört med 70-200? Har förstått att IS funktionen inte är lika bra på 100-400. Men har det så stor betydelse?
Är det någon skillnad i användningsområde mellan dessa objektiv?
Ett 100-400, funkar det mest till fågelfoto eller kan man ha det som ett allround objektiv?
Hur ska man resonera? Hur skulle du resonera runt dessa objektiv???
Ja, jag har redan läst det mesta om dessa objektiv. Men söker egna erfarenheter och resonemang runt detta...