Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av Canon 18-55-zoomen

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Det har skrivits en hel del om Canons "kitobjektiv" till EOS 350D 18-55 mm, både positivt och negativt. Jag läste på Steves Digicams om en uppföljare, "mark II", som också testas på den sidan, med jämförande bilder vid olika bländare och brännvidder.

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/rebelxt_samples.html

Precis som dom skriver så verkar skillnaden vara mycket stor, till det nya objektivets fördel.

"...image sharpness is dramatically improved at the lens widest aperture at all focal lengths. At moderate apertures, both the old and new lenses were equally sharp, and at the smallest apertures equally soft"

Nu läste jag på ett annan site (minns inte var) att den optiska konstruktionen skulle vara samma i båda objektiven. I så fall är det helt enkelt en väldigt ojämn kvalitet i produktionen eller? Jag tycker att skillnaden på bildernas framför allt kantskärpa är mycket stor.

Jag går i tankar att köpa mej en 350D, men kanske ett annat objektiv än kitlinsen. Om nu "mark II" skulle vara så mycket bättre än originalet så duger den gott åt mej trots allt.

Några kommentarer?

Lars

Tester som inte presenterar siffror som man kan jämföra är lite svåra att tolka. Enbart omdömen säger inte så mycket eftersom de är subjektiva.

Bildexempel är också bra så att man kan göra sin egen bedömning.

Kitlinsen får man ju mer eller mindre gratis i paketet och den är helt klart värd sina pengar.

Vill man ha nåt mer sen så kan man ju köpa till det senare. Men som jag personligen tycker är 18-55 ett väldigt bra medföljande opitk, inte världsklass med väldigt prisvärt och ger bra bilder.

Tyckte inte mitt Sigma 18-50 2,8 presterade såååå himla mycket bättre för så många tusenlappar som man betalar mer för det.

350D kit finns för 8071 kr på Zebramedia.

PMD skrev:
Tester som inte presenterar siffror som man kan jämföra är lite svåra att tolka. Enbart omdömen säger inte så mycket eftersom de är subjektiva.

Bildexempel är också bra så att man kan göra sin egen bedömning.

Bildexempel är precis vad som finns under länken som jag skrev. Scrolla ner en bit på sidan bara, och döm själv!
Obs att 350D kallas Digital Rebel XT i USA.

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/rebelxt_samples.html

Lars

Notera dock att han jämför den nya 18-55 med en gammal 18-55 som aldrig såldes i Sverige (eller ens i Europa vad jag vet). Det är en USM-version av den första 18-55:an.

Det är väl troligt att USM-versionen har ungefär samma prestanda som icke-USM-versionen, men man kan ju inte vara säker.

ANNONS
Götaplatsens Foto