Annons

Test av Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Jag håller på att lägga sista handen vid en test av 20D för Allt om Digitalfotos räkning.

Har haft kameran ett par veckor och det är ingen hemlighet att bedömningen kommer att bli positiv.

Men eftersom några av er har hunnit att skaffa egna erfarenheter så kunde det vara intressant att få ta del av dem. Eller om någon vill ha en särskild funktion speciellt belyst.

Var bara hyggliga och tänk på att 20D inte är den ultimata super duper proffskameran som ska innehålla allt. Utan en trevlig instegsmodell för en yrkesfotograf samtidigt som den är ekonomiskt nåbar för en intresserad fritidsfotograf.

Svara gärna här i forumet om ni vill, annars till min mejlbox (se medlemssidan). Men det måste vara i kväll. Levererar jag inte artikeln i morgon så blir chefredaktör Wiklund ledsen. Och eftersom det är en trevlig typ så vill man ju inte se honom sådan :)!

Jag har tagit tusentals bilder av motocross och rally med 20D i helgen och måste säg att kameran klarar även dessa tuffa test galant. Skärpan hänger med bra och kameran är snabbt.

I övrigt så exponerar kameran bra, vitbalanserar bättre än tidigare Canon-kameror och levererar väldigt fina bildfiler även på höga iso-tal.

Jag tycker att det är synd att man gjort greppet mindre och sämre. Men resten av världen har väl inte så stora händer som vi nordbor.

/magnus

Jo, wiklund är trevlig så lämna in i tid.. ;)

Greppet kunde vara större. Har inte fått mitt vertikalgrepp så jag kan inte uttala mig om hur det blir med det på kameran.

Multikontrollern tycker jag kan vara rätt svår att manuvrera, speciellt på diagonalerna. Detta trots att jag inte har speciellt stora fingrar.

Något av det första jag tänkte på när jag tog upp och började använda den var snabbheten. Den är rapp och inger verkligen en känsla av snabbhet rakt igenom, skrivning till kortet, autofokus, etc.

Brusnivåerna tycker jag också är bra. Iso 3200 känns användbart utan några större abbrovinklar.

Damocles skrev:
Multikontrollern tycker jag kan vara rätt svår att manuvrera, speciellt på diagonalerna. Detta trots att jag inte har speciellt stora fingrar.

Jepp, den är kass. Bättre att ställa in AF:en med stora ratten - och då kommer man ju åt AF-inställningen med vertikelgreppet också.

vad har du för kritisk granskning av de som lämnar tips i denna tråd? visst jobbar en del som fotografer, men grundar ni delar av era tester på vad lekmän tycker?

undrade bara?

inte så att du inte gjort egna tester o så, men eftersom du frågar folk vad de tycker så måste det väga in en del, eller tänker jag helt fel?

Om ngn säger att "det här är bra, inte det här" så kan ju det vara en rent subjektiv uppfattning. ska man inte vara så objektiv som möjligt i en bedömning? Visst kan det om många pekar på samma saker var värt att notera, men om man postar en fråga samma kväll som den ska var "färdig" så kanske det inte blir så..

//Johannes

Joppe skrev:
vad har du för kritisk granskning av de som lämnar tips i denna tråd? visst jobbar en del som fotografer, men grundar ni delar av era tester på vad lekmän tycker?
//Johannes

Tack för din omtanke Johannes!

Naturligtvis grundar jag min artikel på vad jag själv kommit fram till, har dock haft som yrke att testa digitala kameror sen teknikens födelse.

Men bland de som nu har fått sina 20D är flera av dem respekterade yrkesmän vars åsikter jag sätter stort värde på.Testartikeln är färdig, det här är en intressant koll på om jag missat något väsentligt.

Genom att läsa ditt inlägg har jag inte gjort det :)!

hänger inte med riktigt.. kan du förklara närmare.. sorry om jag är trög, har suttit o diskuterat en massa de senaste 4 h

typ; Genom att läsa ditt inlägg har jag inte gjort det :)!

eller Tack för din omtanke Johannes!

hmm...

Så vad är lösningen när den hänger sig, är det bara att slå av och på? Tappar man bilddata? Händer det när du skiftar objektiv?

OK. Såg just i annan tråd att du var tvungen att ta ur batteriet. Inte bra direkt.

Senast ändrad:
Det finns enhel drös med trådar på http://www.dpreview.com om problemet att den kan låsa sig.
Dock känns problmet lite väl uppförstorat, men det finns, se om det beror på hårdvaran eller skit bakom spakarna kan jag inte uttala mig om =)

Hur låter den.....

....är den mkt mer högljudd än tex 10D:n (är man ljudfetischist så är man ;-) ???

mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto