Annons

Test av fotolab i Internetworld nr 5

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Bästa labben av 10 testade, enligt Internetworld nr 5:
- Extrafilm (bäst i test)
- Fuji Direkt
- Proffskopia (Scandinavian photolab)

Extrafilm var tillsammans med Proffskopia och Proprint snabbast: 1 arbetsdag.
Fuji tog 2 arbetsdagar.

Sämsta:
- Colormailer
- Fastlab
Dessa blev sämst främst för bristande bildkvalite: "blaskiga med alldeles för lite kontrast", "mycket låga kontraster, vilket gör att de ser platta och nästan lite dimmiga ut".

Obs: Internetworlds test gäller endast digitala bilder, dvs bilder som skickas till labbet via internet för utskrift. Inget sägs om bilder från analog film.

Vill bara tipsa om www.fotolabo.net!
De har en riktigt seriös process där du t o m kan ladda ned deras färgprofil.
Bra bemötande och service (än så länge).
Gott om valmöjligheter vid s k pro-kopiering: matt eller blankt papper, fill-in eller fit-in. Du kan även själv bestämma hur bilden skall beskäras om den inte riktigt passar in i t ex formatet 20x30! Billigt: 20x30 endast 29.90 + frakt!
Enda nackdelen att man endast kan ladda upp jpg-filer.

Fujidirekt har jag dessvärre bara dåliga erfarenheter av: Kundservice som inte vet vad de talar om, ej valbart matt/blankt papper (endast blankt!!!).

/PG

Det står på deras FAQ att programet tillåter andra format men att programet själv konvertera t.ex Tiff till JPEG innan det skickas, så Fotolabo får alldrig annat än JPEG till sig.

vr6syncro skrev:
Det står på deras FAQ att programet tillåter andra format men att programet själv konvertera t.ex Tiff till JPEG innan det skickas, så Fotolabo får alldrig annat än JPEG till sig.

Helt rätt därför är det bättre att konvertera själv så det blir så minimal komprimering som möjligt!

/PG

Genomför nu ett eget test av labben, skickar referensbilder till olika labb. Jag är inte nöjd med bildkvalitén som varjerar för mycket mellan olika beställningar och har fullständigt ändrat sig till det sämre mellan olika sändningar hos det nuarande labbet.

Det jag också+ reagerar mot hos de flesta abben är att de bestämmer sig för att skärpa bilder och inte berättar exakt hur processen tekniskt går till med avseende på hur bilder ska levereras för bästa utbyte. Jag gillar inte heller att labben skärper bilderna. Perfekta bilder får lätt hack i kurviga och diagonala linjer.

Hoppas på bättring hos labben, så att det finns valmöjligheter som gör att konusmenten blir nöjd, samt att labben levererar samma resultat varje gång.

Roland, jag funderar på att göra samma testrunda som du beskriver.

Har du dragit några slutsattser av ditt test?

/Andreas

Japp. Labb som justerar bilder efter eget tycke går fetbort, då repeterbarheten saknas.

Jag kommer sannolikt använda mig av Fotolabo och deras "PRO" version en tid framöver. Konsumetversionen går fetbort med tanke på att där petar labbet på bilden, på samma sätt som vanliga entimmas labb gör med film. De har även mycket tydligt beskrivit storlekar och hur processen går till samt hur matrialet ska se ut för bästa resultat. Sådant uppskattar jag.

Jag har nu genomfört tester med av fotolabb, där Colormailer jämfördes med Fotolabo.

Colormailers bilder blir platta matta i färgen oavsett om de görs med labbets autokorrigeringar påslagna eller inte. Autokkorrigeringen kan väljas bort i webbgränssnittet men inte i klientprogramvran. Vid större sändningar är detta ett minus, då klienten är att föredra. Det matta pappret hos Colormailer är i mitt tycke mycket bra, när afischer beställs.

Fotolabos bilder ger en mer mättad känsla med djup i bilden. Fotolabos klientprogramvara som är den samma som Colormailer har, ger möjlighet att välja tjänst, d v s matta/blankt med eller utan autokorrigering. Det lanka pappret är bra, men det matta tycker jag blänker på ett sätt så det mer är halvmatt, vilket jag tycker skilljer från Colormailers.

Fotolabos PRO-tjänst avgår med segern i enkelhet och resultat för både matt och blankt papper. För bästa resultat (minst överraskningar i resultatet) ska PRO-tjänsten användas och bilderna ska vara helt färdiga och färgprofilkonverterade innan de sänds till labbet. Beskrivningen är bra på Fotolabos sida om tjänsterna, men borde kompletteras med en testbild som kan laddas hem med och utan färgprofilpålaggd samt kunna skickas med i ordern (mer eller mindre kostnadsfritt) för att verifiera dels det egna resultat och dels inställningar på skärmen. Detta borde alla labb erbjuda för att underlätta för kunden att kontrellera sin process innan bilder sänds in.

Vad tycker ni om pappret som Fotolabo's bilder levereras på? Jag tycker det ser rätt tråkigt ut och är ganska tunt. Iallafall om man jämför med ProPrint som enligt mitt tycke ger ett mer professionellt intryck. Det står också på baksidan vad det är för papper (Agfa). På Fotolabo står det ingenting.

Lionheart skrev:
Vad tycker ni om pappret som Fotolabo's bilder levereras på? Jag tycker det ser rätt tråkigt ut och är ganska tunt. Iallafall om man jämför med ProPrint som enligt mitt tycke ger ett mer professionellt intryck. Det står också på baksidan vad det är för papper (Agfa). På Fotolabo står det ingenting.

Fotolabo:

Tar du tjänsten "PRO" från Fotolabos står det inget tryckt på baksidan. Ett klart pluss. Som jag fattat detta är detta ett bättre papper än den som deras vanliga konsumenttjänst har. På konsumenttjänsten, d v s den där de gör justeringar av bilden har tryckt Agfa på baksidan. Båda papperena ska som jag förstått det vara tillverkade av Agfa och processade av maskiner från Agfa.

Jag har inte testat posterformaten från Fotolabo och ingen uppfattning om tjockleken på dessa. De mindre storlekarna har en i mitt tycke okej tjocklek,

Colormailer:
Pappret för storlekar upp till 30x20 är Agfa Prestige vilket står tryckt på baksidan och finns endast i blankt. Jag upplever de kopiorna som sämre än de som görs i posterstorlekarna 40x30 och uppåt. Posterpappret saknar tryck på baksidan vilket är ett plus och ska vara ett Agfa professionellt papper enligt information från Colormailers sida. Detta papper är i mitt tycke tjocakre än det för de mindre storlekarna.

En ren baksida är alltid bättre i mitt tycke, därför att bilden då kan placeras så att den genomlyses bakifrån vilket kräver en ren baksida.

Agfas fotopapper Prestige digital ersattes i våras av Sensatis digital. Papperet har framförallt högre d-max och förbättrad återgivning i rött och att hudtoner återges bättre. Dessa papper är lite tjockare än industripapperet som man tex kan få hos Fotolabo.

Ytterligare prov har nu genomförts mellan Colormailer och Fotolabo.

Först och främst en eloge till Colormailer som nu via den nya PC-klienten som laddas hem och installeras på datorn har möjlighet att slå av DTS (automatisk konstrast, ljus och färgjustering) vilket är ett måste när man själv har bearbetat bilderna.

Sedan tidigare har Fotolabo den funktion inaktiverad när PRO-proodukterna väljs.

Ett något enklare förfarande är det hos Colormailer i och med att de använder SRGB som färgprofil, medan Fotolabo helst ska ha bilden anpassas efter deras egen. Här borde labben vara mer fexibla och ha några alternativ, där bilderna kan skickas in i AdobeRGB, SRGB eller med labbets egen profil och labbet sedan anpassar bilden efter sina maskiner så att den skrivs ut rätt.

Bildkvalitémässigt vinner Fotolabo PRO-produkter över Colormailer. Det är mer stuns i färgerna från Fotolabo och de stämmer bättre med mina intentioner efter redigeringen. Färgåtergivningen och äktheten är i färgerna är likvärdig hos de båda labben.

Leveranstidsmässigt vinner Colormailer över Fotolabo. I båda fallen finns labbet utanför Sverige, men väl inom EU. Colormailer producerar bilderna i Tyskland och Fotolabo i Finland www.IFI.fi (systerbolag till Gillebagaren). Därav borde postgången ta lika lång tid.

Överlag behöver förpackningarna förbättras, det är lätt hänt att kuvert viks hur väl packat det än är eller får andra skador i och med att försändelserna fraktas med Posten. De skador jag har fått opå förpackningarna har med nöd och neppe undgått att skada innehållet.

Det är dött lopp i uppladdningsrutinerna, både Colormailer och Fotolabo är jämförbara i proceduren och fungerar båda väl.

Bekvämlighet i betalning vinner Colormailer i och med att tjänsten förskottsbetalas med kreditkort i samband med beställning. Ftolabo skickar med en faktura att betala via postgiro som har kort löptid och inte med säkerhet infaller under min normla betalningperiod som är måndasskiftet. Detta ger behov av att kontakta labbet och få dem att flytta förfallaodatum.

Bäst information om leveransstatus har Colormailer som berättar via ordernumret var i tillverkningen bilderna finns och när de sändes iväg.

Bäst information på nätplatsen har Fotolabo, som tydligt anger exakta bildstorlekar i pixlar och hur maskinerna i övrigt bearbetar bilderna.

Jag har även testat Fotolabo mot Colormailer. Föredrar helt klart Fotolabbos kopior som har större omgång och bättre färger.

ANNONS
Götaplatsens Foto