Ytterligare prov har nu genomförts mellan Colormailer och Fotolabo.
Först och främst en eloge till Colormailer som nu via den nya PC-klienten som laddas hem och installeras på datorn har möjlighet att slå av DTS (automatisk konstrast, ljus och färgjustering) vilket är ett måste när man själv har bearbetat bilderna.
Sedan tidigare har Fotolabo den funktion inaktiverad när PRO-proodukterna väljs.
Ett något enklare förfarande är det hos Colormailer i och med att de använder SRGB som färgprofil, medan Fotolabo helst ska ha bilden anpassas efter deras egen. Här borde labben vara mer fexibla och ha några alternativ, där bilderna kan skickas in i AdobeRGB, SRGB eller med labbets egen profil och labbet sedan anpassar bilden efter sina maskiner så att den skrivs ut rätt.
Bildkvalitémässigt vinner Fotolabo PRO-produkter över Colormailer. Det är mer stuns i färgerna från Fotolabo och de stämmer bättre med mina intentioner efter redigeringen. Färgåtergivningen och äktheten är i färgerna är likvärdig hos de båda labben.
Leveranstidsmässigt vinner Colormailer över Fotolabo. I båda fallen finns labbet utanför Sverige, men väl inom EU. Colormailer producerar bilderna i Tyskland och Fotolabo i Finland
www.IFI.fi (systerbolag till Gillebagaren). Därav borde postgången ta lika lång tid.
Överlag behöver förpackningarna förbättras, det är lätt hänt att kuvert viks hur väl packat det än är eller får andra skador i och med att försändelserna fraktas med Posten. De skador jag har fått opå förpackningarna har med nöd och neppe undgått att skada innehållet.
Det är dött lopp i uppladdningsrutinerna, både Colormailer och Fotolabo är jämförbara i proceduren och fungerar båda väl.
Bekvämlighet i betalning vinner Colormailer i och med att tjänsten förskottsbetalas med kreditkort i samband med beställning. Ftolabo skickar med en faktura att betala via postgiro som har kort löptid och inte med säkerhet infaller under min normla betalningperiod som är måndasskiftet. Detta ger behov av att kontakta labbet och få dem att flytta förfallaodatum.
Bäst information om leveransstatus har Colormailer som berättar via ordernumret var i tillverkningen bilderna finns och när de sändes iväg.
Bäst information på nätplatsen har Fotolabo, som tydligt anger exakta bildstorlekar i pixlar och hur maskinerna i övrigt bearbetar bilderna.