Annons

Test av Kiev/Contaxoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Jag har en gammal Kiev-kamera. Fick den som present i somras. Tyvärr fungerar inte slutaren men annars är den fin. Objektivet, Jupiter 50/2,O skulle jag gärna vilja ha testa innan jag lägger pengar på en reparation av huset. Det lär finnas måndagsexemplar, med andra är mycket fina optiskt.
Är det någon som kan hjälpa mig med denna test? Helst i Hässleholmstrakten. Jag vill ogärna skicka objektivet på posten, det kostar och innebär en viss risker. Då kan jag ju lika gärna skicka rubbet till kamerareparatören.

Ett alternativ om du inte hittar någon med ett passande hus är ju annars att du testar på ditt Leicahus. Det finns adaptrar mellan Contaxoptik och Leicas gänga/M-bajonett, så följdaktligen är avståndet mellan bajonett och filmplan tillräckligt för att fokusera på oändligt. Man kan ju tänka sig t ex att stapla pappdistanser eller liknande för att få avståndet hyffsat så att finjusteringen kan göras med snäckan, och sen hålla ihop konstruktionen med gummisnoddar eller något sånt.

Objektivet till min Kiev mätsökarkamera har ingen snäckgänga. Avståndsmekanismen är integrerad med kamerahuset. Därför undrar om det verkligen finns en adapter till Leica-gäng eller Leica M-bajonett. Det låter osannolikt. Det är inte så att den adapter du talar om är för de moderna Contaxkamerorna, Contax RTS och Yashica?

Tack för tipset! Det finns verkligen en adapter för Contax/Kiev/nikon De mätsökarkamerorna till Leica M och skruv. Man lär så länge man lever. Eftersom jag har en Leica M2 är det intressant. Men eftersom den typen av adapter är mycket sällsynt lär det bli svårt att få tag på en till vettigt pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto