Annons

Test av Nikkor 70-200mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill ha, vill ha,vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha.

Hej

jag är tveksam till VR grejen på det hela taget. Bara tanken på att linserna sitter löst upphängda i gluggen får mig att rysa. Att det dessutom är konstaterat att VR fungerar tveksamt i flera fall, exempelvis vid stativanvändning (då skall VR stängas av) samt vid vissa motiv gör ju inte saken bättre. Det sistnämnda kostaterades vid test av Canons 400 glugg med VR, upprepade gånger missade gluggen pga VR.

Denna funktionalitet är kostbar, mer som kan gå sönder samt ger tillverkarna förevändning att producera gluggar med sämre ljusvärden.

japp, jag låter tråkig i detta avseende men allt nytt är inte nödvändigtvis bra.

VR går bort.

Däremot blir Nikons 12-24 DX kul, den fyller en glipa i min säck.

Med vänlig hälsning
Johan

Canon har inte VR.. ;)
Vad Canon däremot har är två lägen på IS, version 2. Ett för handhållet och ett speciellt för montering på stativ vid panorering.

Att det skulle ge tillverkarna en förevändning att tillverka ljussvaga gluggar är nog en felaktig uppfattning då de flesta IS gluggar är ljusstarka f2.8 eller f4. Bara två-tre modeller som har f5.6 som största öppning.

Detta ger användare av 70-200/2.8 möjlighet till riktigt "långa" tider och därmed ett utökat användningsområde.

Johan!

Har du en länk till testen av Canons 400 is och vilken variant var det. Is/vr verkar vara användbart när man använder stora telen tex 1000mm (500mm + 2xtc) på stativ, det vibrerar ju även rätt friskt på ett stativ (med den brännviden) så is/vr går in och korrigerar. Med mindre brännvid vibrerar det knappt på stativ och då går kanske inte is/vr igång riktigt.

Titta på dessa tester:

http://www.poelking.com/wbuch/scharf/index_e.htm

http://www.poelking.com/wbuch2/machesgross/e-machesgr.htm

Man ska nog se 70-200-gluggarna med skakstabilisering mycket som en pressglugg även om de är bra till annan fotografering.

För en pressfotograf är det otroligt värdefullt att kunna plåta med långt teleobjektiv inomhus på presskonferenser, porträtt mm.

Visst är dyrare objektiv också dyrare att serva. men dyrast brukar arbetstiden vara. Så det gäller att ha en bra tilläggsförsäkring till sin hemförsäkring.

En grogg?

Calle S skrev:
Vill ha, vill ha,vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha.

Ta en stadig grogg istället Calle.Hi,hi,hi...
Då blir man mindre darrig och det kostar mindre.

;-)

Är det någon som minns Aktuell Fototgrafis kakburkstester på 1980-talet? I ett mörkt rum med bara en 15W-lampa i kakburk med ett minimalt hål fick fotografer testa sin förmåga att hålla ett 200:a stilla. Dessutom var de tvugna att skruva av motorerna på kamerorna för rättvisans skull.

En del kunde ta acceptabelt skarpa bilder på 1/4-dels sek. Ragnar Skanåker på runt 1 sek... Det är karaktären på rörelsen som avgör. Samtidigt kunde konstateras att för absolut skärpa krävdes extremt korta tider.

Det kanske är läge att börja med kakburkstester igen. :)

Re: En grogg?

sipamoid skrev:
Ta en stadig grogg istället Calle.Hi,hi,hi...
Då blir man mindre darrig och det kostar mindre.

;-)

canons nyare modeller med is (300/2.8is, 70-200/2.8is) nästan SKA man köra med IS-läget på även med stativ. Vad jag vet går stabiliseringen över till ett hyperkänsligt läge när man använder stativ som även korrigerar vibrationer från spegeln.

Jeppe: läge 2 fungerar ju även bra vid handhållen panorering, visst är det det som är huvudsyftet med läge 2 (kunna panorera utan stativ).

Re: Re: En grogg?

herminator skrev:
canons nyare modeller med is (300/2.8is, 70-200/2.8is) nästan SKA man köra med IS-läget på även med stativ. Vad jag vet går stabiliseringen över till ett hyperkänsligt läge när man använder stativ som även korrigerar vibrationer från spegeln.

Inget stativ till IS för då står det bara och hoppar. Stäng av IS när du använder stativ.

;-)

Kameradoktorn har fått in den, och jag mitt pucko kunde inte låta bli att testa. Gluggen känns ljuvlig. Fin byggkvalitet och otroligt mjuk fokusering. Inte heller är den så tjock och klumpig som AF-S-varianten. Stativfästet är så rätt, så rätt med sin snabbkoppling. Varför gjorde inte Nikon det här från början?

Hör jag ett bud på min AF-ED 80-200/2.8 D? Fin och välvårdad är den.

ANNONS
Götaplatsens Foto