Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

test med och utan filter på 24-105L?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag känner till diskussionen rörande filter eller ej på sina kära objektiv. För närvarande lutar jag åt den skola som hävdar att filter bör man inte ha.

Men ibland när jag är ute med kameran så infinner sig ändå den där smått irriterande osäkerhetskänslan, "tänk om objektivet repas?".

Men jag vill inte med det här inlägget starta en
tråd om man ska ha eller inte ha filter på sina objektiv, utan jag vill vara mer specifik.

Jag skulle vilja veta med bildexempel om....

1. uv-filter innebär försämrad bildkvalité

eller om...

2. uv-filter inte innebär någon förändring av bildkvalité.

Jag vet att det finns trådar om detta, därför vill jag bara rikta mig till dig som har Canon objektiv, och i synnerhet då 24-105 L f.4 is.

på alla nya objektiv (sedan 80talet) finns det ett uv skydd "inbyggt" det ligger längst fram på linsen och är väldigt känsligt, därför har man ett uv filtertill för att skydda. det uv filter man sätter på är alltså bara för att skydda lisen.

ANNONS
Götaplatsens Foto