Annons

Testa brusreducering på e-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag tror mig ha stött på problem med min brusreduceringsfunktion. Den ser ut att vara helt verkningslös. Skulle någon vänlig själ kunna tänka sig att slänga upp 2 jämförande identiska bilder tagna på högt iso (typ 1600), 100% crop, med en Olympus E-500 (eller annan E-modell). I den ena bilden är NR (noise reduction) påslagen, i den andra avslagen. (Se till att ni i iso-boost inte har valt på+nf för då brusreducerar den antagligen alltid på iso1600 oavsett om det står NR i displayen eller inte)

/jerry.
 
Noise reduction (NR) är en metod för att få bort hot-pixel-brus från långa exponeringar. Kameran tar en exponering till med slutaren stängd efter den vanliga exponeringen och räknar sedan bort alla heta pixlar från bilden. Har för mig att funktionen kickar in vid exponeringar över 2 sekunder eller nåt.

Noise filter (NF) är den vanliga brusreduceringen för hög ISO.

Så om du tagit bilder under 2 sek, så blir det ingen skillnad på dom oavsett om du har NR på eller inte.

Alltså, NR och NF är två olika saker.

:)

Robert
 
OK, tack Robert. Jo, jag misstänkte att det fanns en anledning till att det hette NR på ett ställe och NF på ett annat. Nu vet jag varför.
Har nu gjort ett snabbtest och det verkar iallafall som NF har en viss effekt på färgbruset, om än inte överväldigande bra. NR ser jag ingen speciell effekt från på tider uppemot 2-4 sek. Men det kanske är mer effektivt ju längre tider man kör med (?).

Om nån har lust får de gärna slänga upp lite jämförande bilder ändå, det vore fortfarande intressant att se hur illa ställt det är med brus och brusreduseringen i E-systemet.
Andra märkesägare får gärna göra detsamma. Så man kan jämföra.

/jer.
 
Min E-300 har ingen inbyggd brusreducering

Den kom med E-500, fast även E-1 hade en sån funktion tidigare också. E-300 har bara dark frame subtraction. Min brusreducering får jag göra antingen i Olympus Studio, eller i externa program såsom Neat Image, NoiseWare, Noise Ninja. Det går alldeles utmärkt att ta till den efterbehandlingen.

Ljusstark optik är annars en bra tillgång vid låga ljusnivåer, även om det mesta går att fota med nu, när det är så ljusa kvällar och nätter den här tiden på året ;o)

Kanske någon E-500 ägare kan ge dig något mer tips?
 
DFS (Dark Frame Subtraction)

Bildsensorn CCD har en mörkerström, dvs elektroner som inte har genererats av infallande fotoner. Exponerar du under lång tid, säg längre än en sekund, så kommer du att se effekten av dessa på slumpmässiga ställen i din bild, s.k. Hot Pixel. Ju längre tid du exponerar, desto mer och flera blir dessa. Drar du upp förstärkningen genom att ratta in ett högre ISO-tal, så blir problemet tydligare.

Inom astronomin, så kyler man sensorn, för att minimera problemet ytterligare. Man exponerar dessutom en Dark Frame, dvs en lika lång exponering men med objektivlocket på. I princip skall det inte finnas något registrerat på denna extra exponering om allt vore idealt. Nu är det inte så, utan du kommer att se dessa Hot Pixels, vilka du senare subtraherar bort från din verkliga exponering. Du har säkert märkt att kameran tar dubbelt så lång tid på sig att bli färdig med en bild, när DFS är inkopplad (enbart vid långa exponeringar).

APM (Automatic Pixel Mapping) tar hand om Dead Pixels och Stuck Pixels.

Beträffande brus, exponera rätt, använd ljusstarka objektiv, använd brusfiltret i kameran när du fotar jpeg, fotar du i rå-format så brusreducera i programvaran. Master v1.42 har inga filter för brusreducering, däremot finns det i nya Master v2.0. Har du laddat hem den nya versionen av Master? Olympus Studio är också hyfsat på brusreducering. Det finns även specialprogram som är optimerade för brusreducering, med vilket man kan styra parametrar för reduktion av krominans- och luminans-brus.


  • Dead Pixels: a pixel that reads zero or is always off on all exposures. This state produces a black pixel in the final image.

    Stuck Pixels: a pixel that always reads high or is always on to maximum on all exposures. This produces a white pixel in the final image.

    Hot Pixel: a pixel that reads high on longer exposures, and can produce white, red (orange) or green (yellow green) pixels in longer exposures. The longer the exposure the more visible the hot pixels.

    Noise: the state with fixed pattern and random patterns created as the CCD heats up, in extended use or longer exposures. If you have a long enough exposure you can find hot pixels and noise in any digital photo. Along with heat, higher equivalent ISO's result in increased noise in the digital photographs.

Har du förresten kollat in vad Wrotniak skriver i ämnet?
Ref:
 
aha,,
Vid längre exponerings tider använder jag mig av NR för att slippa dessa "hot pixels"

För när jag använder dark frame subtraction så märker jag ingen skillnad på bild resultaten.




Mvh en förvirrad liten pöjk
 
Jag hade glömt bort att kolla på .com sidorna.
Ber om ursäkt där.
där imot,, vart finner man brusreduseringen i master 2..

Och jag glömde, ja jag har läst lite olika artiklar på wrotniak, mycket bra grejor finns där.





ursäkta min rörighet,
 
ANNONS
Götaplatsens Foto