Olsin
Aktiv medlem
Lövet skrev:
Gulaktigt ljus inne har jag också problem med, gillar inte alls detta. Hur ställer man in detta manuellt, om man fotar i jpg?
Håller med att det är för mkt rött i bilderna också, har detta med vitbalansen att göra?
För instruktioner och diskussioner om manuell vitbalans se: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38014
Jag har alldeles nyss börjat att köra RAW rakt igenom efter att tidigare kört jpg (och jag tror att jag har hamnat i himlen). Det första jag gör när det är fullt ljus i hallen är att plåta något som är vitt och vitbalanserar manuellt mot det, om jag inte är i en välkänd hall med stabilt ljus (Hovet eller Fryshuset) då ställer jag in färgtemperaturen i stället. Nästa steg är att hitta lagom exponering i förhållande till ljuset i hallen och ställa den manuellt (kollar några gånger under matchen så jag inte är fel ute). Sedan är det bara att plåta på och göra resten av arbetet hemma vid datorn.
Jag har inte världens ljusstarkaste objektiv (75-300 f/4-5,6) så jag är för tillfället fast i ISO 1600 och får således brusiga bilder, men med lite Neat Image så blir de inte sämre i alla fall.