Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testbilder sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Repaterion

Aktiv medlem
Jo sitter och funderar på en Plustek Opticfilm 7300.
Känns som att denna kan vara lagom till mig tror jag, vet inte hur länge analogfilm eller intresset lever kvar och då känns det lite surt att lägga ut allt mellan 5-50,000:- på en skanner.

Ja det jag söker är testbilder från denna skanner helst orörda, motiv är inte så noga.

Vill helst ha både Svart vitt och dia skanning och om det är möjligt även ett färg negativ.

Om det är någon som har detta eller vet vart jag kan hitta bilder från den.

Har kollat på Plustek hemsa men de bilderna var stora som spelkort typ... men de flesta bilder ser ok ut när de är små...

//Hannes

Om det fortfarande är aktuellt, så har jag en sådan modell av scannern.

Hur hög upplösning vill du ha på testbilderna?

Dia har jag inte att scanna, men dock både färg och svartvita negativ.

Upplösning tja vad skall man säga lagom, för full upplöst blir väll lite svettigt att ta ner.

Men vad säga om runt 6mp om du har lust, för det blir väll ca halva dpitalet.

//Hannes

Bilderna blir tämligen tunga i högsta upplösningen ja. Men jag har egen server, så håller bara din internet lina, så inga problem.

Fixar när jag kommer hem i kväll.

Jag tycker annars det är en väldigt bra scanner. Men så här i efterhand kanske jag istället skulle satsat en tusing till och köpt 7500I AI modellen som har iSRD (infraröd funktion för damm och rep reducering)

Jag använder SilverFast programmet som följer med scannern. Den har också en mjukvarubaserad damm och rep reducering. Så på det hela taget är jag nöjd ändå. Hårdvaran är dock snäppet bättre.

Jag gör en scanning av några foton på ca fem till tio år gammal negativfilm. Med autodetekt inställningarna, så ser du hur det blir rakt av från scannern utan efterarbete, eller labbande med scannerinställningarna.

Den här kvällen har jag redan planerad för att scanna, så inga problem.

Filmen är en vanlig Kodak Gold 200
Kameran en gammal kinesisk pocketkamera.

Inscanning var gjord i SilverFast PhotoShop Plugin
Alla inställningar på auto.

Finns massvis med inställningar man kan göra i färghantering etc direkt i silverfast. Sedan finns ju allt i Photoshop.

Repaterion skrev:
Jo sitter och funderar på en Plustek Opticfilm 7300.
Känns som att denna kan vara lagom till mig tror jag, vet inte hur länge analogfilm eller intresset lever kvar och då känns det lite surt att lägga ut allt mellan 5-50,000:- på en skanner.

Ja det jag söker är testbilder från denna skanner helst orörda, motiv är inte så noga.

Vill helst ha både Svart vitt och dia skanning och om det är möjligt även ett färg negativ.

Om det är någon som har detta eller vet vart jag kan hitta bilder från den.

Har kollat på Plustek hemsa men de bilderna var stora som spelkort typ... men de flesta bilder ser ok ut när de är små...

//Hannes

Här har dom testat med USAF1951 testskala:

http://www.filmscanner.info/PlustekOpticFilm7300.html
3000dpi är riktigt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto