Converters och Extendrar fungerar bäst på fast optik. jag har haft Nikons 1,7X till en 70-200 2,8 af-s och det var ingen jättehit. Fungerade hyfsat men sämre än utan. jag använde den också en del till min 105 2,8 af-s vr vilket inte gav särskilt bra resultat för macro. Tyckte nog att man tjänade på att eftercroppa istället.
Just nu testar jag Canons 1,4X och 2X extendrar till min 135 2,0 och där är resultaten fullt godkända. Med 1,4X blir resultaten klockrena hur man än använder den, full öppning eller nedbländat. Jag kan inte detektera vare förluster i af eller skärpa även om det troligtvis blir lite sämre. Med 2x extendern så blir bilderna bra på full öppning, fullt möjligt att få till riktigt skarpa bilder redan från bl 4, förvånansvärt bra. Bländar man ner ett steg så blir det ännu bättre och skärpan är total. Af blir dock lite lidande med 2X extendern, reagerar lite långsammare och kan ibland ha svårt att hitta focus när ljuset tryter. På normalavstånd i bra ljus är den dock mycket snabb och fullt möjlig att fota flygande fåglar med.
Min slutsats blir att med Canons 135 2,0 och originalextendrar blir det mycket bra.