Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[TFT] - DVI kontra Analog

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Har en liten fundering rörande hur pass mycket "bättre" det är att köra en DVI-ansluten TFT-skärm kontra en Analog?. Vad vinner man på att köra DVI och vad är den stora skillnaden?

Jag har det senaste året kört en DVI-ansluten TFT men tycker mig inte kunna uppleva någon skillnad?

Anledningen till varför jag frågar är att jag beställt en ny skärm och denna har ingen DVI-anslutning.

Mvh
Danne.

Jag har både ingångarna på min skärm och provade när jag fick hem skärmen och jag vill påstå att det är en märkbar skillnad mellan analog och DVI.

Det beror dels på grafikkortet, kabel och upplösningen. Desto högre upplösning desto mer vinst med DVI till en TFT-skärm.

Jag har en Dell FPW 2005 (20" wide, 1680 * 1050 i upplösning) som jag måste köra på analog ingång eftersom min laptop på jobbet inte har DVI ut.

Skärmen är bra, det är dock inte VGA-utgången på min laptop. Med DVI hade det blivit betydligt bättre.

Bilden är synbart mjukare överlag med VGA-ingången än med DVI från andra källor. Skärpan är sämre i mitten dessutom... trodde först att jag inbillade mig men tyvärr var det så.

Har du DVI i bägge ändar ska du absolut inte köra analogt då du får två icke-förlustfria konvertering på vägen (först från digital till analog, sen från analog till digital).

Färgkalibrering...?

Jeppe skrev:
Jag har både ingångarna på min skärm och provade när jag fick hem skärmen och jag vill påstå att det är en märkbar skillnad mellan analog och DVI.

Jag har också båda ingångarna på min skärm, liksom båda utgångarna på grafikkortet.

Om jag använder DVI så har jag ingen möjlighet att kalibrera skärmen med Adobe Gamma. Färginställningarna är inte tillgängliga. Mycket möjligt att det är "skit bakom spakarna", men jag hittade ingen utväg utan valde VGA.

mvh
Håkan Åkesson

Ventileit skrev:
Och med en DVI-adapter blir det?
För det finns väl såna? som man kan tjonga på den analoga kabeln från bildskärmen för att matcha DVI-ingången på grafikkortet?

Det är förövrigt denna skärm jag beställt:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACAL2016WS
En DVI-adapter på en analog kabel gör ingen skillnad. Du kör fortfarande ut en digital signal från datorn som omvandlas till en analog signal som sen skärmen gör om till en digital signal igen.

Skärmen du köpt har bara analog ingång så det finns ingen vits med att blanda in DVI. Har du bara ett bra (normalt) grafikkort och en bra VGA-kabel kommer det säkert bli fin bild. På en skärm med bägge ingångar finns dock ingen reell anledning att använda den analoga.

ANNONS
Götaplatsens Foto