Annons

Thumbs.db förlorad info vid kopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Vid kopiering av bilder dyker följande dialogruta upp:

"Bekräfta förlorad dataström

Filen Thumbs.db innehåller extra information som kan förloras om du genomför kopieringen. Filens innehåll kommer inte att beröras. Vill du kopiera filen?" Ja/Hoppa över/Avbryt

Vad är det för extra information som kan förloras och vad spelar den för roll? Har alltid svarat "Ja" och inte märkt någon nackdel med det.
 
thumbs.db är väl den fil som Windows automatiskt skapar med små miniatyrbilder när man väljer att visa en mapp med mini-bilder. Försvinner denna fil så skapas den bara igen automatiskt nästa gång, men om den finns så går det snabbare att visa miniatyrerna. Cachad information så att säga.

Men vad är det för kopiering du gör? Jag har aldrig sett ett sådant meddelande. Jag antar att det är Windows du pratar om?
 
Strömmar är som filer i filen, windows kan använda det för att lagra data OM filen som inte behöver vara i den. Detta fungerar bara på NTFS formatterade diskar och när man kopierar över sånna filer till FAT32 ( CF-, SD kort eller mindre externa hårddiskar i allmänhet) så kommer alltså alla 'strömmar' att försvinna.

Troligtvis ingen information som man inte klarar sig utan, och du har ju heller inget direkt alternativ :)
 
erro.se skrev:
thumbs.db är väl den fil som Windows automatiskt skapar med små miniatyrbilder när man väljer att visa en mapp med mini-bilder. Försvinner denna fil så skapas den bara igen automatiskt nästa gång, men om den finns så går det snabbare att visa miniatyrerna. Cachad information så att säga.

Men vad är det för kopiering du gör? Jag har aldrig sett ett sådant meddelande. Jag antar att det är Windows du pratar om?

Tack för svar!

Det brukar komma i samband med att man kopierar från en mapp till en annan i samband med bränning av cd/dvd har jag för mig. Ja, Windows.
 
ANNONS