Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidning vill låna mina bilder som ja vunnit en tävling med!

Produkter
(logga in för att koppla)

stensth

Aktiv medlem
Undrar om man kan ta betalt för följande senarium.

Jag har deltagit i en Fototävling som jag vann. Nu vill Lokaltidningen intervjua mig samt använda mina bilder i tidningen.
Kan ja begära betalt för detta, samt ska jag göra det?

Det hela handlar om två bilder.

Om bilderna publiseras för att framställa dig som vinnare i en fototävling så tycker jag inte du ska kräva betalt...det är ju gratisreklam för dig.

Snarare du som borde betala i så fall ;-)

Delsbofotografen skrev:
Klart du skall begära betalt för publiceringen.
Mvh
Mats

Håller med Kim här. Ibland får man vara lite smidig faktiskt. Man kan inte kräva betalning konsekvent och alltid. Tror dessutom att tidningen helt enkelt skulle skita i att skriva om saken i så fall.

/Joakim

Att jobba gratis

Följande diskusition på "stritan" i Malmö:

"Nej för fan bruden, det funkar så här, jag sätter på dig gratis för jag har 2 polare jag kan tipsa om dig så du får lite mer publicitet, fattar du, du tjänar liksom på det"

Vad tror ni hon hade svarat?

MIn åsikt:

Gratispublicitet är för "mediahoror" som skall vara med i BB eller Robinsson, inte för en
fotograf som laggt ut pengar på sina bilder. Det är samma sak som att erkänna att ens egna bilder inte är värda ersättning.

Trams !

Re: Att jobba gratis

"Skåningen" skrev:

Gratispublicitet är för "mediahoror" som skall vara med i BB eller Robinsson, inte för en
fotograf som laggt ut pengar på sina bilder. Det är samma sak som att erkänna att ens egna bilder inte är värda ersättning.

Trams !

Kvalificerat skitsnack. I vissa lägen kan lite goodwill vara på sin plats, speciellt om man är i början av sin fotokarriär. Och i detta fall handlar det faktiskt om gratisreklam som skulle kosta Tobias åtskilliga tusenlappar om han velat annonserat i tidningen.

Här har han en chans att få sitt namn spritt, inte fan ska han sabba det genom att kräva betalt. Riktigt så pengakåt får man bara inte vara.

/Joakim

EDIT: Kan dessutom tillägga att om han kräver betalt kommer tidningen inte att skriva ett piss, så mycket vet jag om tidningsvärlden.

Håller också med Kim och Joakim, är det bättre att missa att tidningen skriver om en för att man prompt måste ha betalt.

Niklas: Om jag vann en tävling och en tidning skulle vilja publicera en av mina bilder så skulle jag säga ja, inte för att jag är en mediahora utan för att jag skulle vara stolt. Sen beror väl det lite på vart man står nå´nstans och vilken inställning man har till sitt fotande, jag lever ju inte på det.

Varför måste man lägga ut pengar på sina bilder och varför skall jag vara med i BB eller Robinsson bara för att jag tycker att det skulle vara kul om nå´n publicerade en av mina bilder??

Betvivlar att vinnaren av Årets Bild får betalt för varje publicering i tidningarna dagen efter vinnarbilden utsetts.

Det är en lokal tidning för fasiken, bjud lite på dig och fråga om de inte kan bjuda på kaffe. Säger du nej är chansen större att de hällre skriver om en gammal tant som kräver att få ett hundbad i kommunen.

Att vara en loser för att man inte tar betalt för allt kan jag inte hålla med om. Att alltid kräva att man skall få betalt allt man gör är som att kräva sin partner på pengar för ett samlag. Gör man det bara för att man kan är man inte en mediehora utan enbart en .... .

Senast ändrad:
Du resonerar ungefär som Eldritch gjorde när uppträdde på Arvikafestivalen för några år sedan. Eftersom han äger rätten till namnet Sisters of Mercy så vägrade han låta det vara med på festivaltröjorna eftersom han inte fick någon ersättning per såld tröja. Till slut så fick de skriva XXX i stället.

Copy_Con skrev:
Du resonerar ungefär som Eldritch gjorde när uppträdde på Arvikafestivalen för några år sedan. Eftersom han äger rätten till namnet Sisters of Mercy så vägrade han låta det vara med på festivaltröjorna eftersom han inte fick någon ersättning per såld tröja. Till slut så fick de skriva XXX i stället.

Ja, visst är han en hjälte.
/ F

Jag tycker Niklas är rolig (jag menar det). Han dyker upp lite lagom ofta i olika debatter, slänger iväg ett lite lagom kategoriskt och provokativt inlägg, hänger kvar ett tag (då han gärna fyller på med flera kategoriska inlägg) och så drar han. Det är ganska kul faktiskt. Sätter lite fart på debatterna kan man säga! :)

/Joakim

Om scenariot blir verklighet tror jag knappast att det skadar att fråga om du kan få ersättning för de publicerade bilderna. Det behöver inte vara mer än ett par, tre hundralappar per bild och vilken dagstidning som helst med självaktning borde tycka att det är en rimlig ersättning. Nekar tidningen kan du ta ställning då. Personligen hade jag nog låtit dem få bilderna men jag skulle samtidigt tycka att det hade känts fånigt att inte få betalt. De kom ju till dig med förfrågan och artikeln är ju inte livsviktig samhällsupplysning. Den är ett inslag som är tänkt att bidra till försäljningen av lösnummer.

Jag håller delvis med Niclas Wibom. Det finns mediahoror som låter sina bilder vara med överallt gratis och därmed bidrar till att bilder får lägre status än andra produkter eller tjänster som säljs. Visst måste man vara flexibel men ordet "gratisreklam" som nämnts här låter väldigt ihåligt. Vem garanterar att artikeln leder till framtida förtjänster?

Vill tidningen använda dina bilder i andra sammanhang än artikeln om dig som vinnare, du tycker jag du kan be om betalning. Vill tidningen publicera din / dina bild(er) som illustration till den redaktionella artikeln om fototävlingen och dig som vinnare, då tycker inte jag du ska ta betalt - men det är naturligtvis upp till dig! Ju längre du väntar med att ge klartecken, desto lägre nyhetsvärde och desto lägre chans / risk för publicering av bilder i det här positiva (?) sammanhanget,

Oj vad mycket inlägg!

Jag hade inte tänkt att ta betalt för bilderna, jag bara undrade om man ska/borde göra det. Men efter att ha läst diskutionen så har ja fått mig min uppfattning.

Tack för alla snabba svar.

En sorts betalning kan vara att du försöker påverka hur stor bilden skall vara i tidningen.

Större bild = större uppmärksamhet.

Självklart ska du ha betalt!!! Allt annat är bara trams!!! (Mycket trams var det i den här tråden för övrigt)

Att ens för ett ögonblick inbilla sig att du skulle få påverka hur sidan görs ut istället för att få betalt.... Ha!!! Dubbeltrams!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto