Annons

Tidsåtgång för canon att justera AF & Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte lämna in min kamera + 4 objektiv, (två zoomar och två fasta) hos Canon RCC.

AF ska justeras (kontrolleras) och objektiven ska matchas så att de är 100% mot just det kamerahuset.

Är det någon som har en uppfattning om vad det krävs i tidsåtgång så att man vet vilken summa pengar man kan vara beredd på att betala. Om det tar lång tid kanske jag överväger att bara justera zoomarna. För jag kan väl inte tänka mig att Canon gör detta på "good will"?

Mvh /Peter

Hur lång tid det tar eller vad RCC tar betalt vet jag inte. Men detta är svaret jag fick från Intervision i Malmö när jag frågade om fokusjustering för något år sedan:

"Hej Jerry,
Svar på din fråga.. 50 mm kostar ca 500:- + moms, zoomoptik kostar ca 1000-1500:- + moms.
Reng sensor kostar 595:- +moms."

Eftersom jag inte upplevt några direkta fokusproblem utan eg bara ville få bekräftat att systemet presterade optimalt brydde jag mig aldrig om att lämna in grejorna. Saken var att jag aldrig vart riktigt nöjd med skärpan på min 24-70 i vidvinkelläge på max bländare. Men efter en del manuella tester kunde jag konstatera att den helt enkelt inte var skarpare än så...

//Jerka

Tack för svaret. Jag får överväga det lite, eller ta en diskussion med Canon först.

Jag vill inte skicka grejjerna och bor inte i närheten.. Det är det som gör det lite omständigt och opraktiskt. Annars unde jag bara lämnat in en i taget och testat...

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto