Spot
Aktiv medlem
Bara ett litet tillägg till Niklas inlägg: DNG ÄR ett TIFF-format.
http://www.adobe.com/products/dng/pdfs/dng_primer.pdf
http://www.adobe.com/products/dng/pdfs/dng_primer.pdf
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Njae,lappen81 skrev:
Hmmmm så om jag är klar med raw filerna på datorn så kan jag med lättnad spara dom som tiff och ta bort raw filerna?
Nu hänger jag inte med - är inte DNG en standard? Varför skulle det bli förluster?Linmajon skrev:
Jag tvivlar på att det GÅR att göra en standard för RAW. Isåfall blir det ett slags postformat efter sensorns rådata med vissa förluster.
Linmajon skrev:
Johan o Max slog huvet rakt på spiken i sina inlägg ovan. RAW är ett alldeles särskilt format som ändras helt med sensorns uppbyggnad. Gissa varför det inte går att konvertera Canons filer från 10D och D60 med samma program... Båda har ju 6Mpix sensorer (och CMOS dessutom).
Jag tvivlar på att det GÅR att göra en standard för RAW. Isåfall blir det ett slags postformat efter sensorns rådata med vissa förluster.
Linmajon skrev:
Jag tvivlar på att det GÅR att göra en standard för RAW.
Det beror lite på vad man menar. Visst är DNG en standard men inte en standard om man vill försöka hårdra det.kaw skrev:
är inte DNG en standard?
Estethia skrev:
oj oj oj.. då måste jag oxå hålla med!
Bildsensorn är svartvit(!) och RÅ-filen innehåller en svartvit bild med 12 bitar per pixel. Sensordatan är dessutom linjär och inte gammakorrigerad för att visas på skärmen. Det borde gå för tillverkarna att enas om ett format för att lagra datan.Benzky skrev:
Med risk för att visa sin totala okunskap i ämnet så förefaller det för mej som om det ideala vore om kameratillverkarna använde TIFF som råformat men att de inte lade på alla options i form av vitbalans, skärpa, färgmättnad, etc. så som det görs idag på både TIFF och JPG.
Poängen med RAW format är väl just att man får en omanipulerad bild i ett ickeförstörande format. Rent tekniskt skulle det väl lika gärna kunna vara en bitmappbild.