Annons

Tiff till Jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Blomgren

Aktiv medlem
Hej!
Sökte lite efter liknande trådar. Hittade dock ingen.
När jag kör bilderna i Rawshooter,sparar dem i Tiff, sen trixar lite i PS CS kan jag inte spara dem som jpg! Jpg finns liksom inte med i rullisten...
Vad gör jag för fel?
/E

Eric Blomgren skrev:
Okey! =)
Kunde också välja det i rawshooter såg jag!
Tack Sven!

/E

Den här frågan dyker upp hela tiden.

Undras varför konverteringen från 16 till 8 bitar inte görs automatiskt, helst stött av en popup som talar om att konverteringen görs.

iSolen.se skrev:
Den här frågan dyker upp hela tiden.

Undras varför konverteringen från 16 till 8 bitar inte görs automatiskt, helst stött av en popup som talar om att konverteringen görs.

Kanske jag missuppfattade vad du menade. Men jag vill allt att jag, och inte datorn, får bestämma när det reduceras till 8 bitar.

Gatufoten skrev:
Kanske jag missuppfattade vad du menade. Men jag vill allt att jag, och inte datorn, får bestämma när det reduceras till 8 bitar.
Fast eftersom vissa filformat inte hanterar mer än 8 bitar hade det varit smidigast om man i dialogen för att spara bilden blir uppmärksammad om att valt format enbart stödjer 8 bitar och att konvertering automatiskt sker, så slipper man upptäcka att man missat att konvertera. Det tar ingen tid, och det finns inte många sätt att göra det på så att göra det manuellt via menyn är egentligen enbart tidskrävande.
Sen är det många som inte känner till begränsningarna heller och som måste leta och skriva frågor i diskutionsforum på nätet för att kunna spara sina bilder, och då är det inte användarvänligt.

Nej precis som att det dyker upp en dialogruta och berättar för mig att färginformationen försvinner när jag gör om till gråskala (duh?) så kunde JPG funnits med bland alternativen när man sparar en bild i 16-bitar dock följt av en dialogruta som berättar att man förlorar 16-bitarsinformationen. Då hade man sluppit det extra steget med att själv konvertera varende gång. När Adobe ändå är igång kan de ju lägga till en ruta som förklarar att man automatiskt gör om bilden till sRGB när man sparar för weben. Förstår inte varför den inte konverterar färgerna automatisk där och vrider upp färgerna till motsvarande värden från t ex adobeRGB. Det är ju en funktion som redan finns och ärligt talat vad är oddsen att någon som ska lägga ut bilder på nätet vill ha en mer dämpad färgskala just för nätvisning? Lite dåligt av ett åttatusenkronorsprogram kan jag tycka.

ANNONS
Götaplatsens Foto