Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tillägg för framkallning av pressad dia
- Trådstartare Selle
- Start datum
Greve Nickon
Aktiv medlem
För många år sedan så framkallade jag några rullar som var pressade. Det var vanlig negativ färgfilm, men jag fick betala 100:- per rulle, utan kopior.
Vet inte om detta är standard, men kul är det inte, jag har inte pressat färgfilm sen dess.
Greven
Vet inte om detta är standard, men kul är det inte, jag har inte pressat färgfilm sen dess.
Greven
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jag vill minnas att Scandinavian Photo säljer pressningscheckar till någon av fotopåsarna (antingen Fujis eller Proffskopias).
froderberg
Aktiv medlem
Hos proffslabben kostar pressning inget extra.
forstheim
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Jag vill minnas att Scandinavian Photo säljer pressningscheckar till någon av fotopåsarna (antingen Fujis eller Proffskopias).
Du minns rätt Erik. Pressningskuponger till Proffskopia kostar extra - 20:-/st. Det är alltså inte gratis pressning hos alla professionella labb. Men å andra sidan har jag för mig att det totalt sätt ändå inte blir dyrare än hos Diabolaget.
madsen1
Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
För många år sedan så framkallade jag några rullar som var pressade. Det var vanlig negativ färgfilm, men jag fick betala 100:- per rulle, utan kopior.
Greven
Känn dig grund lurad..
Vilket labb va de?
Greve Nickon
Aktiv medlem
modellbilder.se skrev:
Känn dig grund lurad..
Vilket labb va de?
Med tanke på alla trådar där man hänger ut olika firmor och hur mycket skit dom som gör det får så tänker jag inte säga vilken firma det var. Jag kan säga som så att det var en liten fotobutik som enligt egen utsago skickade iväg rullarna till Malmö för frammkallning. Firman ligger i Västra Götaland.
Greven
madsen1
Aktiv medlem
Hehe, ok..
All negativ film går i samma process, samma kemi och samma framkallningstider .. exakt samma
Iso 100, Iso 800, iso 200 mm mm Allt i samma maskin, dock är ju filmen anpassad efter den iso den är gjord för, bilderna korrigeras på kopiorna
Man kan köra filmerna i längre slabb, dock tror jag inte att "små labb" gör detta
/Adam
(FD: kopieist)
All negativ film går i samma process, samma kemi och samma framkallningstider .. exakt samma
Iso 100, Iso 800, iso 200 mm mm Allt i samma maskin, dock är ju filmen anpassad efter den iso den är gjord för, bilderna korrigeras på kopiorna
Man kan köra filmerna i längre slabb, dock tror jag inte att "små labb" gör detta
/Adam
(FD: kopieist)
Johansa
Ny medlem
Tjena, här är du ute o cyklar lite Adam. Pressning görs i framkallningen, antingen genom temperaturhöjning eller lägnre framkallningstid. Har inget med filmens ISO att göra. Anledningen till att vissa tar pröjs är att ramen med filmen måste gå själv, o man tappar effektivitet. Pressning görs inte i kopieringen eller nåt liknande skumt ;o)