Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillägg för framkallning av pressad dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Selle

Aktiv medlem
Sickade in en pressad diafilm till Fuji i en sån där förbetald fotopåse. Men när den kom tillbaka så låg det ett inbetalningskort i med på 30 kr.

Tar alla labb extra betalt när dom framkallar en film som är pressad?

För många år sedan så framkallade jag några rullar som var pressade. Det var vanlig negativ färgfilm, men jag fick betala 100:- per rulle, utan kopior.

Vet inte om detta är standard, men kul är det inte, jag har inte pressat färgfilm sen dess.

Greven

Stämmer bra. Jag brukar skicka till Diabolaget. Alltid bra resultat och de tar inget extra för att pressa.

LeadHead skrev:
Jag vill minnas att Scandinavian Photo säljer pressningscheckar till någon av fotopåsarna (antingen Fujis eller Proffskopias).

Du minns rätt Erik. Pressningskuponger till Proffskopia kostar extra - 20:-/st. Det är alltså inte gratis pressning hos alla professionella labb. Men å andra sidan har jag för mig att det totalt sätt ändå inte blir dyrare än hos Diabolaget.

Greve Nickon skrev:
För många år sedan så framkallade jag några rullar som var pressade. Det var vanlig negativ färgfilm, men jag fick betala 100:- per rulle, utan kopior.

Vet inte om detta är standard, men kul är det inte, jag har inte pressat färgfilm sen dess.

Greven

Känn dig grund lurad..

Vilket labb va de?

Finns det något bra och billigt labb förutom Fuji och Proffskopia, som har Diaframkallning via postorder?

Senast ändrad:
modellbilder.se skrev:
Känn dig grund lurad..

Vilket labb va de?

Med tanke på alla trådar där man hänger ut olika firmor och hur mycket skit dom som gör det får så tänker jag inte säga vilken firma det var. Jag kan säga som så att det var en liten fotobutik som enligt egen utsago skickade iväg rullarna till Malmö för frammkallning. Firman ligger i Västra Götaland.

Greven

Hehe, ok..

All negativ film går i samma process, samma kemi och samma framkallningstider .. exakt samma :)
Iso 100, Iso 800, iso 200 mm mm Allt i samma maskin, dock är ju filmen anpassad efter den iso den är gjord för, bilderna korrigeras på kopiorna

Man kan köra filmerna i längre slabb, dock tror jag inte att "små labb" gör detta

/Adam
(FD: kopieist)

Tjena, här är du ute o cyklar lite Adam. Pressning görs i framkallningen, antingen genom temperaturhöjning eller lägnre framkallningstid. Har inget med filmens ISO att göra. Anledningen till att vissa tar pröjs är att ramen med filmen måste gå själv, o man tappar effektivitet. Pressning görs inte i kopieringen eller nåt liknande skumt ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto