Annons

till bröllop, Tamron 28-75/2,8, Canon 70-200/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Ska fotografera några bröllop i sommar.
Och måste investera i ett nytt objektiv.
Hittade det här. Tamron 28-75mm f/2.8 .
Men det kanske är för kort?
Är ett 70-200 ett måste?
Tänkte då på canon 70-200 4L.
mvh camilla
 
Jag antar (?) att du har en crop-kamera och inte en FF. Då blir 70-200 samma som 110-320. Det är alldels för långt om du inte skall hänga fritt i taket på en stor kyrka. Då är 28-75 lite bättre (blir 44-120). Inne i kyrkan är däremot ljusstyrka viktigt så många bröllopsfotografen kör med ett 1,8-objektiv eller tom 1,4 för att slippa ta till blixten (som inte säkert accepteras av präst m fl)

Hej.
Ska fotografera några bröllop i sommar.
Och måste investera i ett nytt objektiv.
Hittade det här. Tamron 28-75mm f/2.8 .
Men det kanske är för kort?
Är ett 70-200 ett måste?
Tänkte då på canon 70-200 4L.
mvh camilla
 
Hej.'
Har en canon 40d.
Blixt har inte vart nåt problem hitills när jag fotot bröllop.
Har tom setat länst fram vid altaret och tagit kort framifrån med blixt på brudpatet, genon hela cermonin. På prästens inrådan :-D
Funderar på en 28-75,
Har en Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
och en Canon EF 28-105 3,5-4,5 macro Ultrasonic
och Canon EF 50mm f/1.8 II sen förut.
mvh camilla
 
Jag tror nog också mer på 28-75 för detta ändamål. Jag fotade själv nyligen ett bröllop med detta objektiv och det funkade bra. Däremot så var det en ovanligt mörk kyrka och tunga regnmoln gjorde att inte mycket ljus kom in genom kyrkans fönster. Extern blixt och enbensstativ kom därför väl till pass.

Visst önskade jag i något läge att jag hade haft mer tele, men det hade i så fall blivit mest porträttbilder och inte så mycket helfigur (och bruden vill nog ha åtminstone några bilder på hela klänningen ;-) Dessutom så tror jag att bländare 4 på 70mm och uppåt hade blivit lite väl skakigt...

Tamrons 28-75 är en bra och prisvärd glugg, canons fasta 50/1,8 är ett billigt komplement om lite extra ljusstyrka behövs.
 
Allt beror ju på smak och tycke. Personligen ÄLSKAR jag mitt 70-200:a när jag fotar bröllop. Men helkropp coh miljöbilder får man ju inte till lika lätt med det.
Du kan nog inte räkna med att alla präster tycker det är ok med blixt, min erfarenhet av präster är att dom ahr väldigt olika tolerensnivåer mot hur och vad som ska fotograferas. Men du kasnke alltid fotar hos samma präst, då vet du ju vad som gäller.
Men jag ahde å andra sidan inte tyckt att bländare 4 är tillräckligt stort. Därför tror jag att Sigmas 50-150 kan vara en bra kompromiss. Ditt 18-200 hade jag nog helst inte footat med. När du smakat på bildkvaliteten hos dom andra objektiven du nämnt här så kommer du antagligen också tycka det :)
 
Tack för snabbt svar. Blir nog en sigma 50-150.
18-200 kommer jag att sälja iväg då.
Det blev bra bilder med den sist i kyrkan. Men då hade jag blixt.
Och kyrkan var väldigt ljus.
Men med en 50-150/2,8 behöver jag inte den.
mvh camilla
 
ANNONS