Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till ER som tror att ni kan få gratis foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvitung

Aktiv medlem
Jag ska översätta en typisk "Jobb finnes" Annons från dessa snikna typer som vill ha gratis fotografering utförd.

Hej Jag och min fru ska fira vår bröllopsdag, vi tänkte göra det mysigt med en lyxig middag.

Därför söker vi nu en semiprofessionell kock som kan laga den gratis åt oss.
Du vill utvecklas i sin matlagning och tycker att det är en bra övning att laga en riktig middag. Självklart köper du de bästa råvarorna för dina egna pengar för det måste ju vara stimulerande för dig att stå i köttdisken och välja ut oxfilén. Vi ser också att du använder din egen köksutrustning som du är van vid.

Som pricken över I.et diskar du självklart upp efter oss.

Är inte detta ett lysande tillfälle att öva dina matlagningsfärdigheter!

maila till snickenparasit@snyltmail.com
 

eroko

Aktiv medlem
Nån som tar sig själv på för stort allvar låter detta som. Det kanske är en bra chans för de som vill lära sig och bygga en portfolio? Rädd för konkurrens?
 

Andreas832

Aktiv medlem
Jag ska översätta en typisk "Jobb finnes" Annons från dessa snikna typer som vill ha gratis fotografering utförd.

Hej Jag och min fru ska fira vår bröllopsdag, vi tänkte göra det mysigt med en lyxig middag.

Därför söker vi nu en semiprofessionell kock som kan laga den gratis åt oss.
Du vill utvecklas i sin matlagning och tycker att det är en bra övning att laga en riktig middag. Självklart köper du de bästa råvarorna för dina egna pengar för det måste ju vara stimulerande för dig att stå i köttdisken och välja ut oxfilén. Vi ser också att du använder din egen köksutrustning som du är van vid.

Som pricken över I.et diskar du självklart upp efter oss.

Är inte detta ett lysande tillfälle att öva dina matlagningsfärdigheter!

maila till snickenparasit@snyltmail.com

Det är ju på sätt och vis en bra jämförelse, dock fotograferar ju folk fortfarande gratis och jag skulle tro att det är ganska svårt att finna det du "söker" gratis.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hör man någonsin fotbollsproffs klaga på folk som sparkar boll gratis?

Att folk jobbar gratis är baksidan med att ha en hobby som yrke tyvärr.
 

MixPix

Aktiv medlem
Några stödord: Marknadsekonomi, Tillgång och efterfrågan, Konkurrens.

Alla som köpt en systemkamera vill ta betalt efter 14 dagar. Ett sätt kan ju vara att göra sig ett namn genom gratisbilder.

Ett annat passande ord kan kanske vara avundsjuka?
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Suveränt - har du numret till den här kocken?, känner för nåt gott till helgen nämligen ..
Kanonbra skrivet och det är ju så det är många gånger tyvärr.
Jag fick mig ett gott skratt , men samtidigt får man hoppas att folk även förstår att man bör ta betalt eller be dom boka nån annan.

Ha en skön helg
//Glenn
 

MixPix

Aktiv medlem
Varje.fotbollsproffs eller de några andra fotbollsspelare tar väl betalt? Alltid nån annan som gör det.



/Stefan R. Nilsson
Visst, men ett antal människor spelar fotboll gratis.
Precis som ett antal människor fotograferar gratis.

Skillnaden är att de som får betalt för att spela boll knappast gnäller för att folk spelar boll gratis...

Förstår inte ditt resonemang map på trådens ämne, utveckla gärna. :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Visst, men ett antal människor spelar fotboll gratis.
Precis som ett antal människor fotograferar gratis.

Skillnaden är att de som får betalt för att spela boll knappast gnäller för att folk spelar boll gratis...

Förstår inte ditt resonemang map på trådens ämne, utveckla gärna. :)
Dumma självstavande tfn. Ska stå varken.
Varken Jag eller TS gnäller..... Tyckte annonsen var rolig och sann.
Kunde lika bra stått nyexaminersd snickare sökes till husbygge. Du jobbar gratis och får så vis erfarenhet som du kan ha med i ditt CV för att kunna söka betalande jobb...



/Stefan R. Nilsson
 

MixPix

Aktiv medlem
Dumma självstavande tfn. Ska stå varken.
Varken Jag eller TS gnäller..... Tyckte annonsen var rolig och sann.
Kunde lika bra stått nyexaminersd snickare sökes till husbygge. Du jobbar gratis och får så vis erfarenhet som du kan ha med i ditt CV för att kunna söka betalande jobb...



/Stefan R. Nilsson
Lite märkligt men från att ha varit helt emot dig håller jag nu helt med dig! :)
Och allt är telefonens fel? Fick du den gratis? ;)

/M
 

Kvitung

Aktiv medlem
Mycket intressanta svar, helt underbart.
Marknadsekonomi, konkurrens och avundsjuka

Nej jag gnäller inte utan bara konstaterar hur det ser ut. Men man skulle verkligen gräma sig över att bli utkonkurrerad på 0kr, dom 0 kronorna skulle jag investerat i aktier men shit nån annan tjänade dessa noll kronor istället.

Sen undrar jag om ett blivande fotbollsproffs spelar gratis i blåbärsligan för att visa upp 4-1 Brämhult BK när
Satsar på karriär
 

MixPix

Aktiv medlem
Mycket intressanta svar, helt underbart.
Marknadsekonomi, konkurrens och avundsjuka

Nej jag gnäller inte utan bara konstaterar hur det ser ut. Men man skulle verkligen gräma sig över att bli utkonkurrerad på 0kr, dom 0 kronorna skulle jag investerat i aktier men shit nån annan tjänade dessa noll kronor istället.

Sen undrar jag om ett blivande fotbollsproffs spelar gratis i blåbärsligan för att visa upp 4-1 Brämhult BK när
Satsar på karriär
Tja har du inget som köparen vill ha så....kanske kan du inse din chans att få bilder i din portfolio? Hur funkar resten av jobbvärlden? Är det ofta en nyexad, eller ny outbildad, person sätter sin prislapp?

Och för att ta fotbollsliknelsen så gör du dig inte känd i blåbärsligan så lär du aldrig få betalt?
O vadå "blivande fotbollsproffs"? Är det så du säljer in dig? "Sorry, jag har inga referenser o inget att visa upp men lita på mig, jag kommer bli sjukt grym fotograf"? Var det så Zlatan fick sina kontrakt? "Jag spelar i lingonserien i Malmökorpen men jag vet jag kommer bli proffs..."

Kom igen!!!
 

Kvitung

Aktiv medlem
Tja har du inget som köparen vill ha så....kanske kan du inse din chans att få bilder i din portfolio? Hur funkar resten av jobbvärlden? Är det ofta en nyexad, eller ny outbildad, person sätter sin prislapp?

Och för att ta fotbollsliknelsen så gör du dig inte känd i blåbärsligan så lär du aldrig få betalt?
O vadå "blivande fotbollsproffs"? Är det så du säljer in dig? "Sorry, jag har inga referenser o inget att visa upp men lita på mig, jag kommer bli sjukt grym fotograf"? Var det så Zlatan fick sina kontrakt? "Jag spelar i lingonserien i Malmökorpen men jag vet jag kommer bli proffs..."

Kom igen!!!
Det är kul att du använder ordet köpare!
Men det är helt ok för mig att du nöjer dig med 0 spänn i vinst.
 

MixPix

Aktiv medlem
Det är kul att du använder ordet köpare!
Men det är helt ok för mig att du nöjer dig med 0 spänn i vinst.
Har jag nånsin nämnt vad JAG tar för bilder?
Trodde inte tråden handlade om mig?

Men hur skaffar du själv ditt första jobb? Ditt första fotojobb? Etc?

Berätta gärna den vinnande formeln för hur man får betalt från dag 1, det vill nog många här veta.

Och för att svara på din kommentar, vems marknad tycker du det är map trådinnehållet?

Men för att underlätta lite...för att kunna SÄLJA vadsomhelst så krävs just en KÖPARE (du hade svårt med det ordet?). Finns ingen KÖPARE lär du inte få sålt nåt?
 

Kvitung

Aktiv medlem
Har jag nånsin nämnt vad JAG tar för bilder?
Trodde inte tråden handlade om mig?

Men hur skaffar du själv ditt första jobb? Ditt första fotojobb? Etc?

Berätta gärna den vinnande formeln för hur man får betalt från dag 1, det vill nog många här veta.

Och för att svara på din kommentar, vems marknad tycker du det är map trådinnehållet?

Men för att underlätta lite...för att kunna SÄLJA vadsomhelst så krävs just en KÖPARE (du hade svårt med det ordet?). Finns ingen KÖPARE lär du inte få sålt nåt?
Tråden handlar lika lite om MIG.

Men ditt resonemang är vill ingen köpa, skänker man bort i hopp om att nån köper senare!
 

MixPix

Aktiv medlem
Ja...o vad e fel med det då?

Mitt resonemang är att hur får man sålt bilder? Sätter man en prislapp från dag 1? Ger man bort bilder för att skapa sig ett namn? Hur funkar restan av världen (inklusive fotboll)?

Du får gärna berätta om ditt recept för hur man kommer in på en befintlig marknad o får betalt som oetablerad aktör? Det vill nog väldigt många ha ett svar på även utanför fotobranschen så shoot!
 
ANNONS