Annons

Tillbehör till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

j-olsson

Aktiv medlem
Hejhopp, jag är påväg att köpa en Nikon D60 med ett Nikoor 18-105 mm. Ett par tillbehör kommer jag behöva...

- Vilket minneskort "matchar" kamerans kapacitet bäst? http://prisjakt.nu/produkt.php?p=159837 ? Behöver jag snabbare eller kan jag till och med snåla in lite och köpa ett långsammare?
- Väska! Vill gärna ha en lik denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=zoomM&infArtnr=NiD6018105VR&flik=sc1, som "rekommenderas" av cyberphoto. Dock är jag osäker om kameran med objektivet går ner riktigt. Någon som har nån erfarenhet?
- UV-filter? Behövs det? Vilket rekommenderar ni?

Tacksam för svar!

Okejdå, är det någon med en D60 och ett objektiv i samma storleksklass som 18-105 som stoppar det i en väska här?

Hejsan! Jag reste genom USA i en månad med en D60 + en 18-200 glugg som jag hade i en liknande väska, tyckte det funkade klockrent. Då hade jag ju dock oftast gluggen monterad på kameran, det är ju bara ett fack i en sån väska för en färdigmonterad kamera.

UV filter är ett bra köp, speciellt med tanke på att det skyddar gluggen för en hyffsat billig peng. Så länge du har ett UV filter på så vet du att du inte riskerar att få några repor på optiken.

Ang minneskort så kan du nog utan problem gå på billigare varianter. Jag ser ingen anledning att ladda en d60 med ultradeluxesuperminneskort ivarjefall :) Du har ju länkat till ett 4gb vilket är en rätt lagom storlek, har själv ofta fått tipset om att köra på många små istället för ett stort enligt "undvik att ha alla ägg i samma korg" principen.

SanDisk Extreme III är ingen dum idé. Jag kör själv med SanDisk Ultra II och det kan vara lite långsamt man tar en serie bilder och har Active D-lighting igång.

Vad händer om man monterar ett (för) långsamt minneskort? Fungerar det, men bara med litet lånsammare seriebildtagning, eller finns det en undre gräns när det inte funkar alls?

Per.

Seriebildstagningen är lika snabb, men överföringen från bufferten till minneskortet tar längre tid. Det gör att man ibland får pausa onödigt länge medans kameran tankar över bilderna till minneskortet.

Seriebildstagningen är lika snabb, men överföringen från bufferten till minneskortet tar längre tid. Det gör att man ibland får pausa onödigt länge medans kameran tankar över bilderna till minneskortet.

Tack! Hur vet man hur snabbt minneskort det går åt för att inte begränsa kamerans prestanda?

Per

Bra fråga...

Ett Extreme III är dubbelt så snabbt som Ultra II, så det borde räcka. Om nu kameran kan processera och skicka informationen så snabbt förstås.
Jag hittar inte i manualen hur snabb överföringen är...

ANNONS
Götaplatsens Foto