Annons

tillbehör till systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

rittz

Aktiv medlem
Ska köpa min första digitala systemkamera och funderar över de saker jag behöver förutom kamerahuset.

Kan någon ge en översikt/lista över vad det är jag behöver till olika saker? Kommentera gärna vad som är värt att satsa på till en början och vad som man köper efter hand. Samt vad som är värt att lägga lite extra pengar på och vad som passar okej att välja ett billigare alternativ till såhär i början.

Är det en vanlig fråga som finns förklarat på många ställen, berätta gärna var jag kan läsa mer om detta.

Snåla inte på minneskort. Snabbt & stort är bra.
Extra batteri.
UV- filter. Inte för att ta bort UV strålning men för att skydda gluggen. Stativ eller monopod om du kommer att använda teleobjektiv eller fota i taskig belysning. Sen finns det ju massor av godis som man bara "måste" ha...

Vilken kamera har du kikat på?

Lycka till!

Bland det första du skall ihandla är ett bra stativ och en bra blixt.Behöver väl inte nämna objektiv som passar till ditt fotointresse, sen finns det småsaker som fjärrutlösare, rengöringskit för optik och sensorn. Några minneskort är inte fel att ha med sig, dessutom extra batteri. Listan kan göras längre, var och en har sin lista vad som är viktigt.
Sven-Åke

Extern blixt. Kamerans inbyggda blixt sitter nära objektivet och slår ljuset rakt på motivet. Med en extern blixt som går att vinkla får du mycket intressantare belysning av motivet.

En bra blixt är dyr och förmodligen får du mycket begränsad funktionalitet om du använder en gammal blixt för analog kamera. En riktigt gammal blixt kan t.o.m. skada en ny kamera.

Alla nämda saker är bra...

...Men jag tycker du ska köpa kameran och börja fota, du kommer märka vad du saknar. Jag har både köpt objektiv, blixt, stativ och nu senast ett pol- och ndfilter efterhand.

Ta det lungt

Köp kameran och ett extra batteri och ett någorlunda minneskort. Prova sedan och fota ett tag så märker du vad du behöver och inte. Det är inte utrustningen som tar bilderna, lär dig att använda det du har innan du köper mer.

Att vissa rekommenderar specifika saker tycker jag är konstigt eftersom de inte har en aning om vad du gillar att fota, du kanske inte alls gillar blixt-foto utan lägger hellre pengarna på en ljusstarkt objektiv, t.ex.

lycka till

/b

ANNONS
Götaplatsens Foto