Annons

Tillblandning av Kodak D-76

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur går jag tillväga för att blanda till en sats D-76? Det som står på förpackningen är jag helt med på. Först fylla upp 3 l 50 gradigt vatten, sedan i med pulvret och röra tills det löst sig och sedan i med 0,8 l vatten till och fortsätta röra. Mina funderingar är av mer praktisk natur.

Behöver jag någon typ av skyddsutrustning?

Vad är bäst att blanda till det i och förvara det i?

Vad ska jag använda att röra med?

Hur är det med hållbarheten?
 
Engångsmunskydd är aldrig fel, men jag har alltid kört utan. Jag brukar blanda i en vanlig hink, 10 liters, som jag bara använder till foto. En visp rör jag med, också den bosatt i labbet, Sedan fyller jag vätskan i mörka flaskor, helst apoteksflaskor, men även andra mörka glasflaskor med skruvkork går bra. Förvaras sedan mörkt och svalt.
 
Jag har kanske haft tur, men jag är inte så duktig så jag använder mig av mörka flaskor.

Jag använder också en 10-liters hink. Men det är en kombinerad tvätt och spy-hink med :)

Rör gör jag med en visp.

Därefter fyller jag över i tomma cola-flaskor.
Jag mäter därefter upp vätskan från colaflaskorna i en tillbringare och på så sätt vet hur mycket jag ska fylla på för att få det till 3.8 liter.

Jag häller sen tillbaks vätskan i cola-flaskorna och lägger in dem i en garderom (och då är det visserligen mörkt, så det går kanske på det sättet

/ Marcus
 
D76 brukar jag blanda i en femlitersdunk som jag skakar.

Törs dock inte göra det med Xtol längre eftersom jag misstänker att det förfarandet kan trigga "xtoldöden" som jag råkat ut för ett par gånger. Det tillförs nog mer syre med den metoden än med omrörning. Men jag har aldrig haft problem med att D76 skulle få taskig livslängd av det, och det är en mycket smidigare metod än omrörning.

Förvarar i bruna glasflaskor.
 
Jag förvarar mitt Xtol, Dektol och HCA i vanliga 1,5L petflaskor. Borde funka fint för D76 också, om du inte har mörka glasflaskor till hands med en gång. Precis som de andra så blandar jag till i en hink och rör om med visp.
 
Jag köpte en femliters-dunke på biltema. Egentligen är den till för dricksvatten, har tappkran och det bästa med den är att den kan komprimeras. Det är ganska mjuk plast så jag var lite skeptisk först, men man blir av med nästan all luft, särskilt när den är halvfull. Ser lite ut som ett dragspel och är ganska billig.

Har hittills inte misslyckats med några rullar ur den första satsen. Någon annan som testat?

//Tommy
 
Absolut vodka

När dom är urdrucken är dom utmärkta, finns som mindre och 700ml samt 1L.
Skyddshandskar är inte fel och framkallare är i allmänhet giftigt så häll inte i vasken.
Värre är det med begagnat fix, det innehåller silver som slår ut fisken mm även i små koncentrationer.
 
Senast ändrad:
Cola- och Vodka-flaskor bör förvaras oåtkomliga för barn och berusade personer om de används till fotokemi...
 
jimh skrev:
D76 brukar jag blanda i en femlitersdunk som jag skakar.

Törs dock inte göra det med Xtol längre eftersom jag misstänker att det förfarandet kan trigga "xtoldöden" som jag råkat ut för ett par gånger. Det tillförs nog mer syre med den metoden än med omrörning.

Jag gör också så, blandar i dunk som jag sedan skakar, jag har aldrig haft problem med det.
Vad är "xtoldöden" för ngt?
 
För att vara bombsäker på mängden om det inte står på hur mycket påsen väger: Väg påsen och dela med 3,8 så får du den mängd som du ska väga upp.

Jag blandar 1+1 så jag tar bara 55 g per gång.

För att vara säker på att fördela pulvret rätt Skaka påsen innan du öppnar så att de olika beståndsdelarna blandas (jag gör det sedan också före varje blandningstillfälle).

Använd helst andningssfilter eller var superförsiktig när du häller så att det inte dammar. Hydrokinon är ju inte precis nyttigt att få i sig.

Själv har jag tänkt hälla över allt i en vid burk nästa gång så kan jag skaka om pulvret och sedan skeda upp . Då dammar det inte.

Den matematiskt intresserade ser ju nu att 3,8 inte riktigt är 4 l så om man ska fördela detta så blir det 5% mindre mängd pulver i 9,5 dl för att få ut max av din påse. Jag har inte brytt mig om det utan köper en påse till innan det tagit slut och fortsätter på den i stället.

Hej, hur är processen då? För jag har en påse Kodak d76 pulver för 3.8L. Vill också göra 1l år gången. Är det bara att mäta upp 110g pulver och blanda i 50gradigt vatten? Du får gärna berätta, så det inte blir fel.

/ Anthony
 
Glömde det där med 50 gradigt. Det var väl förr när det var två påsar (1970 talet) då skulle den ena blandas med 50 gradigt vatten och sedan skulle den andra hällas i och man skulle fylla upp till fulla 1 l. Men det var då det. Nu kör jag med vanlig temp vid blandningen. Blandar pulvret med halva mängden vatten och skakar som tusan. Sedan häller jag på vatten till 1 l.

För att vara bombsäker på mängden om det inte står på hur mycket påsen väger: Väg påsen och dela med 3,8 så får du den mängd som du ska väga upp.

Jag blandar 1+1 så jag tar bara 55 g per gång.

För att vara säker på att fördela pulvret rätt Skaka påsen innan du öppnar så att de olika beståndsdelarna blandas (jag gör det sedan också före varje blandningstillfälle).

Använd helst andningssfilter eller var superförsiktig när du häller så att det inte dammar. Hydrokinon är ju inte precis nyttigt att få i sig.

Själv har jag tänkt hälla över allt i en vid burk nästa gång så kan jag skaka om pulvret och sedan skeda upp . Då dammar det inte.

Den matematiskt intresserade ser ju nu att 3,8 inte riktigt är 4 l så om man ska fördela detta så blir det 5% mindre mängd pulver i 9,5 dl för att få ut max av din påse. Jag har inte brytt mig om det utan köper en påse till innan det tagit slut och fortsätter på den i stället.
 
För att vara bombsäker på mängden om det inte står på hur mycket påsen väger: Väg påsen och dela med 3,8 så får du den mängd som du ska väga upp.

Jag blandar 1+1 så jag tar bara 55 g per gång.

För att vara säker på att fördela pulvret rätt Skaka påsen innan du öppnar så att de olika beståndsdelarna blandas (jag gör det sedan också före varje blandningstillfälle).

Använd helst andningssfilter eller var superförsiktig när du häller så att det inte dammar. Hydrokinon är ju inte precis nyttigt att få i sig.

Själv har jag tänkt hälla över allt i en vid burk nästa gång så kan jag skaka om pulvret och sedan skeda upp . Då dammar det inte.

Den matematiskt intresserade ser ju nu att 3,8 inte riktigt är 4 l så om man ska fördela detta så blir det 5% mindre mängd pulver i 9,5 dl för att få ut max av din påse. Jag har inte brytt mig om det utan köper en påse till innan det tagit slut och fortsätter på den i stället.

Hej! Tack! Jag blandade i 110g pulver i vattnet och gjorde en framkallare av det.. Jag var inte så noga med alla ingredienser, höftade 1+4 fix och stoppbad. Det var första gången jag framkallade en film, Kodak 400TX. Resultatet blev riktigt bra! Dock var jag supernoga med att ta tid och göra allt exakt som beskrivet på förpackningen. Antar att tiden är viktigare än blandningen?

Jag ska kopiera några bilder från negativet idag, så får vi se hur det blir!
 
ANNONS