** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fråga om toleransnivå på stativ och kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Jag har aldrig tidigare använt stativ trots att jag ägt någon form av kamera de senaste 30 åren. Nu skaffade jag mig ett lite tyngre zoomobjektiv (ca 2,5kg) och köpte även ett stativ i kolfiber samt en kulled i hyfsat skick.

Men... min undran är vilken tolerans man får räkna med? Praktiskt exempel, jag har satt gluggens stativfäste på kulans arca platta och zoomar fullt ut, har siktat in mig på ett stillastående objekt, spänner kulan, då "dippar" min setup en aning så fokuspunkt nu är nedanför mitt objekt. Så för att kunna fotografera mitt objekt så måste jag fokusera några cetimeter ovanför det jag ska fotografera innan jag spänner kulan. Det kan bli flertalet försök innan fokus sitter där den ska... I detta praktiska exempel var objektet bara ca 4m bort.
Är detta något man får räkna med om man använder stativ med kulled oavsett prisklass, eller är mitt stativ för klent för min utrustning?

Ps. jag är medveten om att en sk. gimball är bra för min setup och har faktiskt beställt en billigare Kina-variant av Wimberley.
 
En mittpelare är sällan bra för exaktheten. Sen så tror jag de finare kullederna är klart bättre än billigare alternativ. Ex Kirk eller RRS. Har själv RRS ihop med ett Gitzo serie 3 utan mittpelare och upplever inte att att den kombon dippar något
 
Först måste man ta reda på vad det är som ger sig. Det värsta problemet med mitt stativ är inte kulleden, utan istället snabbplattan som ger svikt mellan kamerahuset och plattan. Nu är det dessutom för klent för en telezoom i 2,5 kg-klassen, men problem tillstöter redan med 70-200/4 utan stativfäste på grund av att det blir framtungt.
 
Först måste man ta reda på vad det är som ger sig. Det värsta problemet med mitt stativ är inte kulleden, utan istället snabbplattan som ger svikt mellan kamerahuset och plattan. Nu är det dessutom för klent för en telezoom i 2,5 kg-klassen, men problem tillstöter redan med 70-200/4 utan stativfäste på grund av att det blir framtungt.

Du kanske är inne på något där... det följde med en kort platta som jag använde, dock på objektivets stativfäste.
Jag kommer dock skicka tillbaka stativet oavsett för jag kan inte se att man kan fästa kulleden direkt på stativet, utan det sitter på mittpelaren. Cyber har ett 3 Legged Thing som man kan använda utan mittpelare. Jag ska passa på att beställa en lång arca platta samtidigt.
 
Snabbfäste och platta är som sagt väldigt viktiga också. Kör själv med Optipods lösningar. Superstabila grejer
 
För långa telen så är ett videohuvud med lång kameraplatta väldigt bra. Helst ska man kunna skjuta på tyngdpunkten för att balansera så gott det går.
Benros gimbalhuvud är OK, betydligt mer prisvärda än billigare "pirater"
 
Du kanske är inne på något där... det följde med en kort platta som jag använde, dock på objektivets stativfäste.
Jag kommer dock skicka tillbaka stativet oavsett för jag kan inte se att man kan fästa kulleden direkt på stativet, utan det sitter på mittpelaren. Cyber har ett 3 Legged Thing som man kan använda utan mittpelare. Jag ska passa på att beställa en lång arca platta samtidigt.

På en del objektiv kan man byta ut stativfästet/handtaget mot bättre varianter som direkt fäster i arca fästen. Kolla om det finns för ditt objektiv bra tillverkare är t.ex RRS eller Kirk
 
Är detta något man får räkna med om man använder stativ med kulled oavsett prisklass, eller är mitt stativ för klent för min utrustning?
Ja, jag tror att alla billiga kulleder (under tusenlappen, åstminstone) lider av det. Hydrostatiska kulleder låser betydligt hårdare än mekaniska men kostar å andra sidan en hel del.
 
Jag kommer dock skicka tillbaka stativet oavsett för jag kan inte se att man kan fästa kulleden direkt på stativet, utan det sitter på mittpelaren.
Så länge du inte hissar upp mittpelaren tror jag inte att det är något problem om bara låsningen av mittpelaren är rejäl nog.

Det är nog snarare själva kulledens låsning eller glapp i snabbplattan som är problemet.
 
Funderar.... ska kanske behålla stativet inkl.. kulled. Jag tycker det är riktigt trevligt, både stativ kulleden är i bra kvalitet.
Istället för att byta hela kittet så ska jag kanske köpa en Gimbal till mitt 200-500mm och använda kulleden till andra objektiv som inte väger så mycket?

+ en längre platta

Vad tror ni?

Mitt stativ: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LT-2841kit
Gimbal: https://www.24.se/ljud-bild-foto/fototillbehor-m-o/ovriga-kameratillbehor/gimbal-head-14-360
 
Funderar.... ska kanske behålla stativet inkl.. kulled. Jag tycker det är riktigt trevligt, både stativ kulleden är i bra kvalitet.
Istället för att byta hela kittet så ska jag kanske köpa en Gimbal till mitt 200-500mm och använda kulleden till andra objektiv som inte väger så mycket?

+ en längre platta

Vad tror ni?

Mitt stativ: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LT-2841kit
Gimbal: https://www.24.se/ljud-bild-foto/fototillbehor-m-o/ovriga-kameratillbehor/gimbal-head-14-360

Den Gimbalhead du länkar till är ren skit och inte värt dom pengarna.
Dom billiga kinagrejerna har många olika namn men samma skit är det.
Köpte från CP en Triopo DG-3 för 2000:-, helt underbar...verkar dock som dom inte har den längre???
 
Den Gimbalhead du länkar till är ren skit och inte värt dom pengarna.
Dom billiga kinagrejerna har många olika namn men samma skit är det.
Köpte från CP en Triopo DG-3 för 2000:-, helt underbar...verkar dock som dom inte har den längre???


Kan tillägga att den gimbalen finns att köpa på ebay och heter BK45:
http://www.ebay.com/itm/BEIKE-BK-45...te-for-Camera-Telephoto-Lens-US-/232189594967

Om jag minns rätt är det en läderbussning och inget kullager i leden, så den kan ev. glappa över tid. Out-of-the-box så tyckte jag inte det var något fel på den när jag köpte en (panoreringsskruven var väl i och för sig lite vek och hela huvudet är tungt), men föredrar min Manfrotto 468.
 
Ps. jag är medveten om att en sk. gimball är bra för min setup och har faktiskt beställt en billigare Kina-variant av Wimberley.
Snålheten bedrar visheten. man får (oftast )vad man betalar för.

Bättre är att gråta en gång, och ta en riktig grabbnäve djupt ner i plånboken och köpa en kvalitetsprodukt som håller över lång tid, med en gång.
 
ANNONS