Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips ang. vidvinkelzoom till D10

Produkter
(logga in för att koppla)

marturt

Medlem
Sigma Af 20-40/2,8Ex DG, bra?

Funderar på att köpa denna glugg till en 10D. Är det nån som har tips ang. vad man skall tänka på när man köper glugg till digital SLR och i synnerhet då 10D?

Ett tips från mig till de som är intresserade av Sigmagluggen ovan är att den kostar 4600kr i tyskland (exkl. frakt) jämfört med dryga 8000kr här hemma. Sjuk prisskillnad
 
Njaeh, 5 995:- kostar den faktiskt i Sverige. Personligen skulle jag föredra en lite vidare glugg som t.ex 17-35/2.8-4 istället. Hur dom skiljer sig åt optiskt får någon annan svara på, men 17-35an gillade jag skarpt!

http://www.bjornsfotovideo.se/
/A
 
Håller med Anders lite här.. 20mm räcker inte riktigt till tycker jag.. Det blir ju motsvarande 32mm på ett 35mm-system..
 
tack för synpunkterna.

jag tror ifs att 32mm räcker för mig. närgränsen är 30cm vilket är 20cm bättre än 17-35-gluggen.
vill oxå ha ett ljuskänsligt objektiv även om jag läst att 17-35 är ett mkt bra val.

(15-30 finns ju också som alt. men är aningen dyrare)
 
Men då är ju Sigmas 20-40/2.8 ett bra val.. Det fick ganska bra kritik när tidningen FOTO testade den. Dock låter den ganska skarpt när den fokuserar, om man är van vid Canons USM.

Annars har Canon en finfin 20-35/3.5-4.5 USM som är jäkligt bra.. men visst.. den är lite långsammare (alltså i ljusstyrka, i fokusering är den mycket snabbare). Men jag skulle tro att det inte är någon skillnad rent skärpemässigt på de två vid f4-f5.6. Även om då sigman är nedbländat 2 steg mot Canons.
 
ANNONS