Annons

Tips för att fota firmafesten med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Har Ni något tips om hur jag fotar firmafesten med blixt, som det är nu så kommer bara tuffa uffe med på alla bilderna men bakgruden blir svart. Dvs hur fotar med blixten så att även bakgrunden ljusas upp så även blyga blyger kommer med på bild?

Jag kommer att ta med mig en Canon 40D med Sigma 24-70 2,8 glugg och 580EX blixt. Lokalen är för mörk för att bara köra med gluggen och höjer jag ISO för att få snabbare slutartid så blir bilderna för gryninga...

Vänligen
Conny

Hej,

Har Ni något tips om hur jag fotar firmafesten med blixt, som det är nu så kommer bara tuffa uffe med på alla bilderna men bakgruden blir svart. Dvs hur fotar med blixten så att även bakgrunden ljusas upp så även blyga blyger kommer med på bild?

Jag kommer att ta med mig en Canon 40D med Sigma 24-70 2,8 glugg och 580EX blixt. Lokalen är för mörk för att bara köra med gluggen och höjer jag ISO för att få snabbare slutartid så blir bilderna för gryninga...

Vänligen
Conny

Kör blixten 45 grader och gärna med en omnibounce och med ETTL påslaget.
Kör en ljusmätning på (* på kameran) det ljusaste området och skjut av en blixtbild

Pröva även att köra med långa slutartider, 1/5 s till 1 s, då får du även med bakgrunden, kanske även att höja ISO ett snäpp från bas-ISO. Fördelen med detta är att det blir bra action i bilderna, nackdelen är att somliga kan uppleva bilderna som lite röriga.

Lämna kameran hemma... de e ju fest! ;-)

En idé kan ju vara att "baksynca" blixten också, vilket innebär att den slår blixten precis innan den stänger rullgardnen. Då blir eventuella ljussläpningar mer "naturliga", då de följer ljuskällan istället för att fortsätter från den.

Senast ändrad:
Kör manuellt på kameran. Underexponera ca 1 steg och rikta sen blixten bakåt eller sidan där det finns nåntin att studsa emot. Låt sedan ettl sköta resten. Blir det för mörkt så plussa på lite compensatio på blixte och tvärtom om det blir för ljust.

Skulle gissa på 1/30 f2,8 iso 800 och ettl -0,3

bara att prova sig fram. Prova utan blixt först så du ser att dufårmed bakgrundsljuset.

Vill du lära dig allt så kolla in denna bloggen.
Http://www.planetneil.com

Lycka till

Det knepiga med väldigt långa slutartider är ju att man kan få oönskade effekter, bättre att testa 1/30 - 1/15 först. Och synk på sista ridån.

Sedan är frågan hur taket ser ut för olika indirekta alternativ. Funkar taket kan ju blixt uppåt och en liten reflektor, har 580:an inbyggd vit skiva går den att köra. Annars köpte jag nyligen en mjuk reflektor som sätts på med kardborrband som ger ett bra allmänljus. Den skulle jag själv kört med plus kanske 1/30-del och ISO 400-800.

Glömde man detta i förväg, eller söp bort något på festen, får man improvisera med en papptallrik och lite tejp. Fungerar som nödreflektor. Jag har provat. Fråga inte hur full jag var...

Sicken respons :eek:)

SUPERtack för alla tips inför firmafesten, det där med "synk på sista ridån" lät intressant och det känns som att manualen får komma fram.

Att köra långa slutartider tillsammans med en droppe alkohol kan fungera, dom dimmiga bilderna kommer bara att återspegla verkligheten som jag upplevde den;o)

Om jag underexponerar ett steg, innebär det att blixten kompenserar det genom att öka effekten ett snäpp?

Att lämna kameran hemma är uteslutet, det är enda chansen att få till en löneökning inför nästa år. Eller sparken...

Vänligen
Conny

Synk på andra ridån i sådana sammanhang är om inte överskattat, så åtminstone missförstått.

Om man ska se någon skillnad alls, måste det finnas föremål med ljusa partier, och dessa föremål måste röra sig gentemot kameran. En bil som åker förbi, med lyktorna tända, exempelvis.
Människor har oftast inte så ljusa partier, om de inte viftar med lampor, displayer på telefoner eller sånt. Däremot kan det ju tänkas att du vill fotografera med lång slutartid, utan att folk ska vara medvetna om detta förrän blixten tänds. När blixten fyrats av vill de kanske röra sig på något visst sätt, men om det då sker när slutaren stängs, kommer det inte med i den (suddiga) bilden. Det vill dock till att du kör manuell blixtinställning för att detta ska fungera. Annars skickar kameran ut förblixten när du trycker på knappen, så folk blir varse vad du gör ändå.
Men så långa tider innebär ofta stativ, och då är du knappast hemlig ändå.

Om du kör med blixten på E-TTL och exponeringskompenserar ett steg ner på kameran, påverkar det inte blixtljuset varken upp eller ner. Det finns en separat blixtexponeringskompensation för det.
Sen om den vanliga exponeringskompensationen påverkar bilden eller ej, när du använder blixt, beror på vilka övriga inställningar du har på kameran.

Häll inte alkoholen i kameran, bara...

Andra ridån...

Om ex. en spotlight glimmar till i en glasögonbåge eller liknande skadar det ju inte att synka på andra.
Nu är ju själva ljuseffekten kanske inte huvudtanken i bilderna, men jag vill då gärna ha saker i en naturlig ordning.

Partyfoto MINNE:
Kalasede med min gamla Nikon F4 en gång. Men efter en kvinlig festdeltagare dök upp och intresserat sig för min kamera, tänkte jag PERFEKT nu kan ju jag koncentrera mig på att partajja.
Sagt och gjort, flickan rännde runt med min kamera och dokumenterade firandet flitigt. Men så kom hon och frågade efter mer film att peta i kameran.... Javisst tyckte jag... ska fixa!

Tog beslutsamt tag i kameran, struntade förståss i att spola tillbaks filmrullen, öppnade luckan, sög tag i rullen och "PROFFSIGT" rev ut hela remsan ur kameran...... Oooops!
Med "blixtens fart"... ja hur snabb nu blixtar är i fyllan, tröck jag hela remsan under tröjjan och kutade listigt till en mörk toalett för att rädda alla fina bilder. 8)

Skulle vara kul med en tråd om roliga/tokiga fotominnen.

Glöm inte att bort att behovet av större skärpedjup ökar med alkoholintaget :)

Naturligtvis har jag inga personliga erfarenheter av detta *ähuummm* Inte som jag kommer ihåg iallafall.

Förmodligen ökar behovet av kortare slutartid samtidigt, något som jagar upp kravet på belysning och ISO i kvadrat.

Notera att vid mer sansade slutartider spelar synk på andra ridån ingen roll. Man måste ner till 1/30 för att det alls ska börja fungera.

Och hur många rutor blev bra på det negget? :).

Andra ridån...

Partyfoto MINNE:
Kalasede med min gamla Nikon F4 en gång. Men efter en kvinlig festdeltagare dök upp och intresserat sig för min kamera, tänkte jag PERFEKT nu kan ju jag koncentrera mig på att partajja.
Sagt och gjort, flickan rännde runt med min kamera och dokumenterade firandet flitigt. Men så kom hon och frågade efter mer film att peta i kameran.... Javisst tyckte jag... ska fixa!

Tog beslutsamt tag i kameran, struntade förståss i att spola tillbaks filmrullen, öppnade luckan, sög tag i rullen och "PROFFSIGT" rev ut hela remsan ur kameran...... Oooops!
Med "blixtens fart"... ja hur snabb nu blixtar är i fyllan, tröck jag hela remsan under tröjjan och kutade listigt till en mörk toalett för att rädda alla fina bilder. 8)

Skulle vara kul med en tråd om roliga/tokiga fotominnen.

ANNONS
Götaplatsens Foto