Annons

Tips för Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hejsa, jag har en Canon 350D och skulle vilja uppgradera till en annan kamera av samma märke. Som nybörjare och student är min budget väldig begränsad och därför är mina krav att den kostar max. 5000 kr, har bättre ljusintag och ISO möjligheter än min förra samt även kan ta fler bilder per sekund en Canon 350D. Vad har folk för tips om bästa alternativet? (Kan på en gång tillägga att jag gillar att ta naturbilder samt använda macro)

Väldig tacksam för all tips!
 
Senast ändrad:
Då skulle jag säga en begagnad 50D! Tror du får mest för pengarna där. Bra brusegenskaper, snabb sreiebildstagning sen såklart robustare hus. Men detta förutsätter att du har objektiv sedan innan såklart.
 
Då skulle jag säga en begagnad 50D! Tror du får mest för pengarna där. Bra brusegenskaper, snabb sreiebildstagning sen såklart robustare hus. Men detta förutsätter att du har objektiv sedan innan såklart.

...och att du inte vill filma! Annars är det mycket kamera för pengarna.
 
Då skulle jag säga en begagnad 50D! Tror du får mest för pengarna där. Bra brusegenskaper, snabb sreiebildstagning sen såklart robustare hus. Men detta förutsätter att du har objektiv sedan innan såklart.

Jag hade tänkt köpa en Sigma AF 70-300 DG OS, och har också en EFS 18-55 mm sen tidigare till min 350D. Filma hade varit bra men är inget jag behöver nu. Får tänka på det sen i stället!

Hur förhåller sig folk till begagnade kameror? Vad ska jag tänka på och sånt om jag ska köpa en? Har tänkt på det men jag är så feg för att jag tänker att om den kanske inte längre har lång livslängs så har jag inte heller garanti (såvida den inte är relativ nyköpt) och då är det kört.
 
Jag hade tänkt köpa en Sigma AF 70-300 DG OS, och har också en EFS 18-55 mm sen tidigare till min 350D. Filma hade varit bra men är inget jag behöver nu. Får tänka på det sen i stället!

Hur förhåller sig folk till begagnade kameror? Vad ska jag tänka på och sånt om jag ska köpa en? Har tänkt på det men jag är så feg för att jag tänker att om den kanske inte längre har lång livslängs så har jag inte heller garanti (såvida den inte är relativ nyköpt) och då är det kört.

Fotokungen säljer demoexemplar till bra priser.
Då får du ett års full garanti.
 
Jag hade tänkt köpa en Sigma AF 70-300 DG OS, och har också en EFS 18-55 mm sen tidigare till min 350D. Filma hade varit bra men är inget jag behöver nu. Får tänka på det sen i stället!

Hur förhåller sig folk till begagnade kameror? Vad ska jag tänka på och sånt om jag ska köpa en? Har tänkt på det men jag är så feg för att jag tänker att om den kanske inte längre har lång livslängs så har jag inte heller garanti (såvida den inte är relativ nyköpt) och då är det kört.

Skillnaden mellan en 350D och en 500D eller 50D när det gäller ren bildkvalité är mindre än man kan tro. Visst ger de modernare något lägre brus på höga ISO men skillnaden är mindre i praktikten än vad marknadsföringen leder oss att tro. Ha detta i åtanken när du byter så att du har realistiska förväntningar. En 500D eller 50D är dock en betydligt bättre kamera på många andra punkter, inte minst handhavandet som var lite bökigt på 350D tycker jag.

Det som verkligen skulle ge ett lyft vore om du skrotade din gamla 18-55. Det är nog ett av marknadens sämre objektiv. Det nya 18-55 med IS är mycket bättre optiskt och har dessutom bildstabilisering så köp med den gluggen (eller skaffa en ännu bättre och ljusstarkare normalzoom).

När det gäller telezoom har jag inge erfarenhet av Sigmat du kollar på men ta en titt på Canons 55-250 IS också. Det är billigt och dess brännvidd är verkligen användbar. Jag ser det som en klar fördel att den börjar på 55 istället för 70 vilket kan vara en avgörande skillnad i trånga situationer. Skillnaden mellan 250 och 300 betyder oftast mindre i praktiken.

Begagnat kan väl absolut vara ett alternativ. 40D finns det ju gott om till vettiga priser.
 
Jag håller helt med i den slutsatsen. Det är inga stora förbättringar som skett sedan 350D (vilket var den första konsument kameran med riktigt bra sensor enligt mig). Dock ser JPEG bättre ut eftersom brusreduceingen har utvecklats en del och själv (om man tillåter kameran till den) justerar brusreduceringen beroende på ISO. 40D/50D är snabb och roliga hus att fota med och har lysande AF samt är tåliga. ergonomin är mycket viktigare än vad man tror för att lyckas fånga bilderna - fipplar med menyer och tittar på bakskärmen så kommer man att missa tillfällen.

En liten jämnförelse mellan sensorer - DXO är inte guds sanning alltid, men ändå en bra fingervisning. Lägg in en 5d MKII och en S95 så får du lite perspektiv på siffrorna. 350D, 550D, 40D, 50D, 7D är ungefär lika bra när det gäller sen sensorprestanda - det är inte några jätteskillnader och det är verkligen så. Skillnaderna kommer i ergonomi, täthet, snabbhet, filmning, blixtstyrning, JPEG konvertering, skärmar, sökare och liknande.

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon/(brand3)/Canon
 
Senast ändrad:
Ska man tro DxO Mark så hände inte så mycket mellan 350D och 50D sensormässigt. Men i och med den nya 18 Mp-sensorn i trillingkamerorna 550D/60D/7D skedde ändå ett litet språng i utvecklingen hos Canon. Återigen, om man ska tro DxO Mark, så ligger Pentax .K5 och Nikon D700 bäst till bland APS-C-sensorerna. En bit ner finns Sony och först i nästa snäpp under återfinns Canon.

DpReview konfirmerar K5:s sensormässiga överlägsenhet, men ger ändå 7D en poäng mer i totalsammanställningen. Sensorn betyder inte allt.

Är det inte så att det sitter Sony-sensorer i Pentax och Nikon numera, medan Canon fortfarande gör egna?
 
Bruset på Canon EOS 50D är ingen sensation.
Visst, bättre än din 350D men jag har läst att 550D ska vara rätt snuskigt bra på bruset när det gäller lågt brus för låga pengar.
Dock med 50D får du riktigt hus, stor kamera, hög serietagning osv.
Men med 550D får du modernare sensor, mindre kamera (bra för endel, dåligt för andra).
Men kan dock bara säga att min 50D är underbar! Skulle aldrig byta ut den mot en 550D någon gång i världen. Kan bara säga, vilken du än väljer så kommer du gilla det.
 
haha, vad kul med så mycket info! Tack allihopa! Då jag tyvärr måste tänka lite budgetmässig så att jag överlever våren, så håller jag på att fundera på en begagnad 40D...vad bör jag först och främst tänka på vid köp av en begagnad sådan?
 
När det gäller telezoom har jag inge erfarenhet av Sigmat du kollar på men ta en titt på Canons 55-250 IS också. Det är billigt och dess brännvidd är verkligen användbar. Jag ser det som en klar fördel att den börjar på 55 istället för 70 vilket kan vara en avgörande skillnad i trånga situationer. Skillnaden mellan 250 och 300 betyder oftast mindre i praktiken.

Jag kände att jag ville ha en budget objektiv med mycket zoom eftersom jag kommer att fara till tropikerna och vill kanske kunna fota lite fåglar vilka oftast inte är så nära. Dock har jag en fråga till er kunniga angående hur det förhåller sig mellan en objektivs zoom omfång och avstånd i meter. Dvs. Hur mycket mer zoom i meter (alltså hur mkt närmare ett föremål kommer att visas) ger det med t.ex. har en objektiv på som har 300mm än en på 250mm? Sånt som jag alltid funderat på men alltid glömt att kolla upp...
 
cool sida! Hmmm...nu börjar man ju fundera om det inte finns bättre alternativ för objektiv än den jag tänkt mig...det var antingen Canon 70-300 IS USM eller Sigman 70-300 DG OS...dock hittade jag ju Sigman för ett bättre pris men nu kanske man ska kolla efter andra objektiv...jag blir galen!!!
 
Kolla upp tamorons nya 70-300 ska enligt många tester vara bästa i prisklassen. Det har nyligen också blivit vald som bästa telezoom av EISA.
 
Kolla upp tamorons nya 70-300 ska enligt många tester vara bästa i prisklassen. Det har nyligen också blivit vald som bästa telezoom av EISA.

Hmm...ser ju inte helt dålig ut, dock har den ingen IS vilket jag nästan skulle vilja ha. Av det lilla erfarenhet jag har utav IS så gör det ändå sin skillnad...
 
ANNONS